Raha ratkaisee – enemmistö suomalaisista valitsee verkkokirjakaupan hintatason perusteella

Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista pitää hintatasoa kolmen tärkeimmän valintakriteerin joukossa verkkokirjakauppaa valitessaan. Seuraavaksi tärkeimpiä kriteereitä ovat kiinnostava kirjavalikoima ja luotettavat toimitukset. Kaikkien verkkokirjakauppojen tunnettuus on kasvanut viime vuodesta – Adlibris jatkaa Suomen tunnetuimpana verkkokirjakauppana.

Verkkokirjakaupat ovat vuosi vuodelta tunnetumpia Suomessa. Kaikkien verkkokirjakauppojen tunnettuus on kasvanut yli 10 prosenttiyksikköä pelkästään viime vuoden aikana, kertoo Taloustutkimuksen tuore Verkkokirjakaupat 2018 -tutkimus.

Hintataso, tuotevalikoima ja toimitusten luotettavuus ovat yleisimpiä syitä verkkokirjakaupan valitsemiseen. Toimitusnopeus ei ole edelleenkään noussut tärkeimpien valintakriteerien joukkoon. Vain 26 prosenttia vastaajista listaa toimitusnopeuden kolmen tärkeimmän valintaperusteen joukkoon. Toimitusnopeutta tärkeämmiksi kriteereiksi nousevat muun muassa toimituskulut ja verkkopalvelujen käytettävyys.

Nuoret aikuiset tyytyväisimpiä verkkokirjakauppoihin

Tutkimukseen vastanneet arvioivat positiivisimmin verkkokirjakauppojen toimitusten luotettavuuden. Kriittisimmin suhtaudutaan verkkokirjakauppojen toimituskuluihin. Myös hintatasoon suhtaudutaan hieman kriittisemmin kuin viime vuonna.

Tyytyväisimpiä verkkokirjakauppoihin ovat korkeakoulutetut 25–34-vuotiaat sekä yli 50 000 euroa tienaavat, jotka antoivat verkkokirjakaupoille yleisarvosanaksi 9 tai 10. Kriittisimmin verkkokirjakauppoihin suhtautuivat eläkeläiset ja yli 50-vuotiaat.

Adlibris on tunnetuin verkkokirjakauppa

Tunnettuuden ja yleisarvosanan perusteella Adlibris on tutkimuksen paras verkkokirjakauppa. Lähes 70 prosenttia vastaajista tuntee Adlibriksen, ja joka neljäs on ostanut kirjoja. Vielä neljä vuotta sitten kirjakauppa oli tuttu vain alle viidesosalle vastaajista.

Adlibris pitää tutkimuksen kärkisijaa myös seuraavissa mielikuvatekijöissä: hintataso, luotettava toimitus, kiinnostava valikoima, helppokäyttöinen internetpalvelu, nopea toimitus ja toimituskulut.

”Olemme iloisia, että viime vuosien työ on kantanut hedelmää. Vaikka olemmekin nyt laajentaneet valikoimaamme muihin tuotteisiin, aiomme jatkossakin panostaa monipuoliseen kirjavalikoimaan ja edullisiin hintoihin. Aiomme myös ottaa entistä paremmin opiskelijoiden toiveet huomioon kirjavalikoimassa”, kertoo Adlibriksen markkinointipäällikkö Marjut Määttä.

Adlibriksen tyypillisiä asiakkaita ovat 25–34-vuotiaat, opiskelijat ja pienlapsiperheet, joista 40 prosenttia on tehnyt ostoksia Adlibriksen verkkokirjakaupassa.

Verkkokirjakaupat 2018 -tutkimus on osa Taloustutkimuksen teettämää Suomi Tänään 2/2018 -monitilaajatutkimusta. Tutkimus toteutettiin lomakekyselyn avulla satunnaisotoksena maalis-huhtikuussa 2018. Kyselyyn vastasi 3501 suomalaista, jotka ovat iältään 1579-vuotiaita.

Lisätietoja:

Marjut Määttä
markkinointipäällikkö, Adlibris
marjut@adlibris.com

• kirja
  • kirjakauppa
  • adlibris
  • verkkokauppa

Bonnier-konserniin kuuluva Adlibris on Pohjoismaiden suurin verkkokirjakauppa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimivalla Adlibriksellä on yhteensä lähes 1,7 miljoonaa aktiivista asiakasta. Kirjojen lisäksi Adlibriksen valikoimaan kuuluvat toimistotarvikkeet, askartelu- ja käsityötuotteet sekä lelut ja lastentarvikkeet. Adlibris-konsernin liikevaihto on yli 200 miljardia euroa. Konserniin kuuluu noin 200 työntekijää.