Ensi-ilta HISTORY-kanavalla: Last Days of the Nazis

Ensi-ilta HISTORY-kanavalla: Last Days of the Nazis

Mikä sai natsit luomaan yhden historian julmimmista hirmuvalloista? HISTORY-kanavan uudessa sarjassa käydään nyt läpi toisen maailmansodan tapahtumat natsien omasta perspektiivistä. Last Days of the Nazis saa ensi-iltansa lauantaina 7. marraskuuta.

Toisen maailmansodan lopulla vuonna 1945 liittoutuneet etsivät, pidättivät ja kuulustelivat tuhansia natseja sekä muita saksalaisia, joita epäiltiin osalliksi natsien rikoksiin. Kuuden dramaattisen jakson mittainen Last Days of the Nazis kertoo näiden kuulustelujen avulla kolmannen valtakunnan synkän ja väkevän tarinan epätavallisesta näkökulmasta: natsien perspektiivistä.

Sarjassa nähdään arkistomateriaalia, aitoja äänityksiä kuulusteluista, historiantutkijoiden haastatteluja sekä dramatisoituja kohtauksia natsien kuolemanleirien johtajien, puolueen virkamiesten, natsilääkäreiden, kenraalien, arkkitehtien ja Hitlerjugendin jäsenten haastatteluista.

Tästä voit katsoa jaksosta 2 katkelman, jossa Hitlerin arkkitehti ja varusteluministeri Albert Speer esittäytyy koulutettuna, mukavana miehenä, jonka kunnianhimo johti tuhon tielle. Albert Speer oli korkea-arvoisin natsi, jota ei tuomittu kuolemaan Nürnbergin oikeudenkäynneissä, koska hän vaikutti pysyneen erossa Hitlerin murhaavista suunnitelmista.

Muita sarjassa nähtäviä korkea-arvoisia natseja ovat natsien johtava propagandisti Julius Streicher, kenraali Johannes Blaskowitz, Auschwitzin pahamaineinen päällikkö Rudolf Höss ja Heinrich Himmlerin lapsuudenystävä ja henkilääkäri Karl Gebhardt.

Last Days of the Nazis nähdään HISTORY-kanavalla lauantaisin kello 00.00, heti Hunting Hitlerin jälkeen, joka tutkii teoriaa Hitlerin eloonjäämisestä toisen maailmansodan jälkeen.

LAST DAYS OF THE NAZIS

1. Dark Beginning (7. marraskuuta)

2. Smoke, Blood And Mirrors (14. marraskuuta)

3. War Of Conquest (21. marraskuuta)

4. The Executioners (28. marraskuuta)

5. Death Factory (5. joulukuuta)

6. End Of The Reich (12. joulukuuta)

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.