Maailman villein haitutkimus alkaa HISTORY®-kanavalla

Maailman villein haitutkimus alkaa HISTORY®-kanavalla

Etelä-Afrikan rannikolla, yhdellä maailman petollisimmista vesialueista, kalastajien ja tutkijoiden eliittitiimi ryhtyy uudenlaiseen tehtävään. Heidän tavoitteenaan on napata ja merkitä 50 valkohaita vain 40 päivässä. HISTORY®-kanavalla seurataan vaarallista tutkimusretkeä upouudessa Shark Wranglers-sarjassa 18. helmikuuta alkaen.

Nykymaailmassa valkohaita ja muita suuria haita uhkaa sukupuutto. Shark Wranglers -sarjassa maailmanluokan meritutkijat vaarantavat henkensä kerätäkseen tärkeää tietoa näiden pahamaineisten petojen elämästä ja käyttäytymisestä.

Pari vuotta sitten huippukalastaja Chris Fischer sekä tutkimusalus OCEARCHin miehistö lähti historian suurimpaan ja kunnianhimoisimpaan haijahtiin.

Heidän tavoitteenaan oli jäljittää maailman tappavimpia - ja uhatuimpia- haita, siirtää ne 38-metrisen veneen lavetille ja merkitä jokainen huippumodernilla jäljityslaitteella. Merkinnän lisäksi haihin kiinnitettiin jäljittimet, jotka välittäisivät useiden vuosien ajan tietoa haiden ruokailutavoista, lisääntymisestä ja saalistuksesta.

Miehistöllä on vain 40 päivää aikaa napata ja merkitä 50 valkohaita, mikä onnistuu vain tekemällä jotain ennenkuulumatonta. Tiimi hyppää haiden maailmaan ja kohtaa joka päivä valtamerillä miljoonia vuosia kauhua kylväneen pedon. Kaiken lisäksi edessä on vaikeat sääolot, vielä vaikeampi merenkäynti ja salametsästäjät, jotka uhkaavat pyyhkiä koko lajin mennessään.

Kymmenen tunninmittaisen jakson aikana sarja dokumentoi miehistön tutkimusretkeä ihmisen ja pedon suhteeseen - ikiaikaiseen kamppailuun ihmisen ja luonnon välillä.

Lähde seikkailulle Shark Wranglers-sarjan mukana keskiviikkoisin kello 22 HISTORY-kanavalla.

KIEHTOVIA FAKTOJA:

- Hailla on kuusi aistia: haju-, kuulo-, tunto-, maku-, näkö- ja sähköaisti.

- Valkohai on maapallon selvästi suurin petokala.

- Hain luuranko koostuu rustosta - kuten ihmisen nenä ja korvat.

- Kansainvälinen luonnonsuojeluliitto on listannut 200 hailajia uhanalaisiksi.

- Tänä vuonna tulee kuluneeksi 40 vuotta Steven Spielbergin Tappajahai-elokuvan ensi-illasta.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.