Suomen TV-ensi-ilta: The Liberators of Dachau

Suomen TV-ensi-ilta: The Liberators of Dachau

Yhdysvaltalaisjoukot vapauttivat Münchenin lähellä sijainneen Dachaun pahamaineisen keskitysleirin 29. huhtikuuta 1945. Nuoret sotilaat olivat liittoutuneiden joukoista ensimmäiset, jotka näkivät holokaustin. Nyt veteraanit ja vangit kertovat tarinansa ainutlaatuisessa dokumentissa vain H2-kanavalla.

Tunnin mittaisessa dokumentissa The Liberators of Dachau (Die Befreier) palataan kevään 1945 tunteikkaisiin tapahtumiin. Ohjelma kertoo tositarinan yhdysvaltalaissotilaista, joiden viimeinen marssi kulki halki natsi-Saksan. Sieltä he löysivät jotain sanoinkuvaamatonta.

Osa viimeisistä elossa olevista veteraaneista ja Dachaun eloonjääneistä kuvailevat omin sanoin kokemuksiaan vapautustilanteesta ja siitä, miten kaikki vaikutti heidän elämäänsä.

Maajoukkojen alkuperäinen tehtävä oli tuhota ammus- ja polttoainevarastona pidetty paikka. Yhdysvaltalaissotilaat löysivät kuitenkin jotain käsittämätöntä: junavaunun täynnä ruumiita ja leirin, jossa oli 32 000 vankia - jokainen kuoleman partaalla.

Sekä vapauttajat ja eloonjääneet kärsivät yhä traumaperäisestä stressihäiriöstä ja näkevät painajaisia holokaustista. Moni heistä ei ole koskaan puhunut kokemuksistaan - ennen kuin nyt.

Dokumentin tuottanut saksalainen elokuvantekijä Emanual Rotstein onnistui saamaan mukaan viimeisiä yhä elossa olevia vankeja ja veteraaneja. Osa heistä esiintyy nyt ensimmäistä kertaa tv-kameran edessä. Ainutlaatuisten haastattelujen lisäksi dokumentissa nähdään myös ennen näkemätöntä värikuvamateriaalia kevään 1945 tapahtumista.

Yksi dokumentissa nähtävistä veteraaneista on Dachauta vapauttamassa ollut, nyt yli 90-vuotias Donald Greenbaum. Vain muutama vuosi sitten hän sai tietää, että Ernest Gross, Dachausta selvinnyt vanki, oli asunut Greenbaumin lähellä Philadelphiassa jo 65 vuotta!

Ernest oli 16-vuotias Romanian ortodoksijuutalainen, joka odotti kuolemaansa Dachaussa huhtikuussa 1945. Nykyään Donald ja Ernest ovat hyviä ystäviä...

The Liberators of Dachau saa ensi-iltansa sunnuntaina 24. tammikuuta 22.00 H2-kanavalla.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.