Bayer on Vuoden 2012 aikakauslehtimainostaja

Aikakausmedian Edit -kilpailussa palkittiin 10.4.2013 mainonnan ostajia ja tekijöitä. Vuoden 2012 aikakauslehtimainostajaksi valittiin Bayer Oy. Parhaana aikakauslehtimainoksena palkittiin HelsinkiMission "Sekakäyttäjä" -mainos. Vuoden mediamyyjäksi valittiin Helena Räikkönen Otavamediasta.

Vuoden aikakauslehtimainostajan valitsee Aikakausmedian Mediamyyntiryhmä. Ryhmä halusi palkita  Bayerin onnistuneesta strategisesta ratkaisusta. Yritys lähes kaksinkertaisti viime vuonna panostuksensa aikakauslehtiin, ja panostus tuotti erinomaisia tuloksia.

Eri aikakauslehtitalojen tutkimuksissa Bayerin mainonta on ollut vaikuttavaa ja kohderyhmään osuvaa. Yritys on kaikkiaan merkittävä merkkimainostaja ja se nousi viime vuonna myös TOP 10 aikakauslehtimainostajan joukkoon. Bayerin  tuotevalikoimassa Suomessa ovat muun muassa reseptilääkkeet sekä itsehoitovalmisteet.

HelsinkiMission mainos vaikuttavin

HelsinkiMission mainos "Isona minusta tulee sekakäyttäjä" - mainos äänestettiin parhaaksi Vuoden 2012 aikakauslehtimainos -kilpailussa. Mainoksen on toteuttanut mainostoimisto Folk Finland.

Tuomariston mielestä viesti, jossa etsittiin tukiperheitä syrjäytymisvaarassa oleville lapsille ja heidän perheilleen, osattiin tehdä "myyväksi" poikkeuksellisen vahvan kuvan ja oivalluttavan, tavallisuudesta poikkeavan tekstin avulla. Myös kuvakäsittelyn taitavuus kiinnitti tuomariston huomion.

Voittaja valittiin aikakauslehtitalojen tutkimuksissa menestyneiden sekä M&M-lehdessä julkaistavan Kuukauden aikkarimainoskisan ehdokkaiden, yhteensä noin 150 yksittäisen mainoksen tai mainossarjan joukosta.

Vuoden 2012 Aikakauslehtimainos -tuomaristo: toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto, AD Ilkka Kärkkäinen, Dynamo Advertising Oy, päätoimittaja Reijo Ruokanen, Talouselämä sekä Markkinointi&Mainonta, AD Anne Rusanen, SEK&GREY , toimitusjohtaja Tarja Virmala, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL. Tuomariston puheenjohtaja oli markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo, Aikakausmedia.

Kuluttajalähtöisyydellä Vuoden mediamyyjän palkinto

Vuoden 2012 mediamyyjä on Otavamedian Helena Räikkönen. Valinnan teki noin 30 kisaan ehdotetun mediamyyjän joukosta toimitusjohtaja Hannu Laakso, Pool Media International PMI Oy.

Loppusuoralle päässeen kolmen finalistin ansiot olivat tasavahvat. Helena Räikkösen eduksi kisan ratkaisi Laakson mukaan se, että Helena Räikkönen pohti aikakauslehtien tulevaisuutta ensin mainostajan ja kuluttajan näkökulmasta, ja vasta sen jälkeen aikakauslehtien osalta. Tärkeimmät toimintaympäristön muutokset ovat Räikkösen mielestä kiristyvä kilpailun kuluttajan ajankäytöstä, vapaa-ajan merkityksen korostumisen sekä kuluttajien halun vastustaa mainonnan pakkosyöttöä. Voittaja uskoo, että kuluttajat haluavat jatkossa entistä enemmän päättää itse mitä mainosviestejä he haluavat ottaa vastaan.

• Media, viestintä

• aikakausilehtikilpailu
  • aikakausmedia
  • bayer