29 uutta aikakauslehteä vuonna 2016

Vuosi 2016 oli edelleen hyvä uusille aikakauslehdille. Markkinoille tuli 29 uutta nimikettä, jotka edustavat hyvin monenlaisia kiinnostuksen kohteita ruuanlaitosta ristikoihin. Aikakauslehtinimikkeiden kokonaismäärä on Suomessa noin 4 000.

Uusien aikakauslehtien saldo 29 on lähes sama kuin 2015, jolloin uutuksia tuli 30. Aihealueiltaan uudet lehdet edustavat hyvin monipuolista aikakauslehtikenttää. Uutuuksiin sisältyy ristikkojen lisäksi muun muassa asumiseen, historiaan, ruokaan, urheiluun sekä matkailuun keskittyviä lehtiä.

Tulokkaat aikakauslehtimarkkinoille ovat Apu Matka, Eroturvaa, Explore, Gluteeniton leivonta, GoGolf, Huippuhyvät Ristikot, Hyväntuulen Parhaat Ristikkokirja, Iisakin klassikot, Kesäpuutarhat, Maku Kaneli & Sokeri, Pekan uudet ristikot, Pihakokin Parhaat, Pommin Suuri Kryptokirja, Regina Sensuelli, Retrodeco, Ristikko Jänis, Ristikkokimara, Ruoka.fi, Samu, Sudoku Haaste, Sudoku X, Suuri Kryptokirja, Tieteen Kuvalehti Fokus, Tieteen Kuvalehti Historia Extra, Tube, Urheilulehti K1, Uusi Asunto, Uusi Teknologia sekä Vanhan Ajan Ristikkoaitta.

Kaikki tämän vuoden uudet lehdet ovat yhtä lukuun ottamatta yleisölehtiä. Ammatti- ja järjestölehti Uusi Teknologia on myös ainut pelkästään digitaalisesti julkaistu lehti. Lehdistä yli puolet 16 liittyy harrastuksiin.

Aikakauslehdeksi lasketaan lehti, joka ilmestyy säännöllisesti vähintään kerran vuodessa. Mainosten osuus ei aikakauslehdessä ylitä toimituksellisen sisällön osuutta. Lehti voi painettuna olla kooltaan, muodoltaan ja painomateriaaliltaan millainen tahansa ja digitaalisena luettavissa millä laitteella tahansa.

Dagmar Oy kerää Aikakausmedialle neljännesvuosittain tiedot uusista lehdistä. Tiedot ovat tilastoissa nettisivuillamme. Taulukkosysteemissä on mahdollista hakea tietoa uusien lehtien lehtityypeistä, levikeistä, painosmääristä ja ilmestymiskerroista.

» Uudet lehtinimikkeet

• uudet lehdet