30 uutta aikakauslehteä vuonna 2013

Vuosi 2013 ei osoittanut hiipumista uusien aikakauslehtien lanseerauksessa. Uusi ilmiö aikakauslehtimarkkinoilla ovat teemalehdet, jotka ovat kiinteä osa tunnettua lehtibrändiä ja jotka ilmestyvät 1 - 2 kertaa vuodessa.

Uusia lehtiä tuli vuonna 2013 peräti 30, joista kuusi on ilmoitettu teemalehdiksi. Suurin osa uutuuksista on yleisölehtiä ja vain kaksi ammatti- ja järjestölehteä. Harrastelehdet ovat edelleenkin suurin ryhmä uusista yleisölehdistä.

Uusia lehtiä vuonna 2013: Ammattikuljettaja, Antiikki ja taide, Golden Vintage, GuitarFan, Harraste MP, Helpot Mega Ristikot, Huippu, Kidd.O, Lämäri, Matkavinkki, Maintworld, MeNaiset Kilot veks, MusclePro, Noste, Oma aika, Ristikko Aarre, Ristikko Raketti, Sanahaut ja anagrammit, Season Looks, Suuri Keittiö & Kylpyhuone Extra sekä Suuri Talo Extra, Takedown Magazine, Tastingbook Viini&Ruoka sekä Tekniikan Historia.

Teemanumeroita ovat Joulu Anna, Kodin Kuvalehti Grillikesä, Kodin Kuvalehti Joulu, Kodin Kuvalehti Puutarhassa, MeNaiset Häät sekä MeNaiset & Matkaopas.

Teemalehtien painokset ovat suuria eli 50 000 - 125 000. Osa niistä on pelkästään irtonumeromyynnissä.

Vuonna 2012 lehtimarkkinoille tuli 34 uutta aikakauslehteä. Kymmenen viime vuoden aikana uusien lehtien määrä on ollut vuosittain keskimäärin 28.

- Se, että uusien aikakauslehtien määrä on ylittänyt viime vuosina toistuvasti pitkän aikavälin keskiarvot, kuvaa hyvin alan nykytilannetta. Painettu aikakauslehti on edelleen elinvoimainen ja uudistuva. Painetuissa lehdissä kuluttajia kiinnostavat entistä erikoistuneemmat sisällöt, ja niistä he ovat valmiita maksamaan, kertoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo.
- Rinnalle kehittyvät myös digitaaliset lisäpalvelut. Uudistuminen on maailmanlaajuinen ilmiö. Muun muassa Yhdysvalloissa lanseerattiin marraskuun loppuun mennessä peräti 777 uutta aikakauslehteä

Lehtiä poistuu aikakauslehtivalikoimista hyvin vaihdellen, kuitenkin alle kymmenen vuodessa. Syynä poistumiseen voi lehden lakkauttamisen lisäksi olla lehtien yhteenliittymiset. Tilasto ilmestymisen lakkauttaneista lehdistä päivittyy ensi vuoden alussa.

Aikakauslehdeksi lasketaan lehti, joka ilmestyy säännöllisesti vähintään kerran vuodessa. Mainosten osuus ei aikakauslehdessä ylitä toimituksellisen sisällön osuutta. Lehti voi painettuna olla kooltaan, muodoltaan ja painomateriaaliltaan millainen tahansa ja digitaalisena luettavissa millä laitteella tahansa.

Suomi jatkaa kärkimaana aikakauslehtien määrässä suhteessa väestön määrään. Kansalliskirjaston tilaston mukaan meillä vuonna oli 2012 noin 4 600 eri aikakauslehtinimikettä.

Dagmar Oy kerää Aikakausmedialle neljännesvuosittain tiedot uusista lehdistä.

» Uudet lehdet ja nimikemäärät

Tilastosta on mahdollista hakea tietoa uusien lehtien lehtityypeistä, levikeistä, painosmääristä ja ilmestymiskerroista.

• ammatti- ja järjestölehdet
  • yleisölehdet
  • aikakauslehti
  • aikkakausmedia

Aikakausmediaan kuuluvat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa. Yhteisöön kuuluu yli 280 suomalaista tai Suomessa toimivaa aikakauslehtikustantajaa ja -julkaisijaa, jotka julkaisevat yhteensä lähes 530 aikakauslehteä tai verkkojulkaisua. Edustettuina ovat yleisölehtien, ammatti- ja järjestölehtien sekä asiakaslehtien kustantajat.