Aikakausmediakustantajien digitaalinen mainosmyynti kasvoi 14 prosenttia 2016

Aikakausmedian tekemän selvityksen mukaan aikakausmediakustantajat myivät digitaalista mainontaa 21,9 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 14 prosenttia. Kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin.

- Digitaalista mediamyyntiä aikakausmedioissa vauhdittaa mainostajien kiinnostus tarkasti kohdennettavaan ja mitattavaan mainontaan, Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Sonkamuotka kertoo. Myös mediaympäristön merkitys on korostunut, mikä näkyy kustantajien mukaan erityisesti lisääntyneissä ja monipuolistuneissa natiivimainonnan ratkaisuissa. Brändit haluavat tulla kohdatuiksi laadukkaassa ympäristössä.

Jäsenkustantajat kertovat myös sivustojen tavoittavuuden ja sitä kautta inventaarin määrän kasvaneen. Yleisö tavoitetaan entistä useammin myös mobiilissa.

Aikakausmedia on seurannut kustantajien digitaalisen mainosmyynnin kehittymistä vuodesta 2013. Seurannan luvut ovat suurimpien aikakausmediakustantajien Aikakausmedialle ilmoittamia nettoeuroja, ja ne sisältävät kaiken digitaalisen mainosmyynnin. Monikanavaisilta mediataloilta on huomioitu ainoastaan aikakausmedioiden osuus myynnistä.

Aikakausmediakustantajien digitaalinen mainosmyynti 2013 - 2016

Vuosi Digitaalinen mainosmyynti,
M€
Muutos edellisestä
vuodesta, %
2013 13,2
2014 16,8 +28
2015 19,2 +14
2016 21,9 +14

Lähde: Aikakausmedia, 2017

Lisätietoja:

Aikakausmedian markkinointi-ja tutkimuspäällikkö Outi Sonkamuotka, outi.sonkamuotka@aikakausmedia.fi

Aikakausmedia on aikakauslehtikustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtijulkaisijat ja -kustantajat Suomessa.