Tutkimus: Naistenlehtien lukijat haluavat sekä painetun että sähköisen sisällön

Painettu naistenlehti on edelleen lukijoilleen tärkeä, ja tunneside lehteen on vahva. Lukijat toivovat painetun lehden rinnalle myös nettisivuja ja digisisältöä täydentämään lehden tarjontaa. Varsinkin nuoremmat lukijat ovat valmiita maksamaan laajemmasta digisisällöstä painetun lehden tilauksen yhteydessä.

Lahden Muotoilu- ja taideinstituutin multimediatuotannon linjalla Aikakausmedialle tehdyssä Naistenlehdet & netti -tutkimuksessa selvitettiin painetun naistenlehden ja sen nettisivujen rooleja sekä lukijoiden ja käyttäjien sitoutumisen astetta eri sisältöihin. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 32 suomalaista naistenlehteä.

Tulokset osoittivat selvästi, että painetulla naistenlehdellä on vahva ote lukijoihinsa. Peräti 74 prosenttia vastaajista ei haluasi luopua painetusta naistenlehdestään. Lehden nettisivusta ei luopuisi 25 prosenttia suomalaisnaisista.

Nettisivut ovat näyteikkuna painettuun lehteen

Yhdessä painetun lehden kanssa netti- ja digisisällön merkitys on kasvamassa. Nettisivut toimivat näyteikkuna painettuun naistenlehteen, ja ne ovat täydentävä kanava painetulle sisällölle.

-  Naistenlehden sisällöntuottajan näkökulmasta molempien kanavien yhteiskäyttäjät ovat halutuin kohderyhmä. He ovat aktiivisia mielipidevaikuttajia ja he myös – ehkä yllättäen – tilaavat ja ostavat useampia naistenlehtiä kuin esimerkiksi pelkkää painettua lehteä lukevat naiset, toteaa tutkimuksen toteuttanut medianomi Outi Sonkamuotka.

-  Naiset osaavat myös tarkkaan määritellä mitä odottavat painetulta lehdeltä ja nettisisällöltä. Painettu lehti edustaa heille omaa aikaa ja hengähdyshetkiä, joista ei haluta luopua. Netistä taas haetaan vinkkejä sujuvaan arkeen sekä täsmätietoa itseä kiinnostavista aiheista, Sonkamuotka jatkaa.

Tutkimuksessa tuli esiin myös se, että suomalaisnaiset arvioivat lukevansa naistenlehtensä painettuna myös viiden vuoden kuluttua. Painetun lehden rinnalla he uskovat lukevansa aikaisempaa enemmän digitaalisia naistenlehtiä.

Tutkimus toteutettiin M3 Research Oy:n paneelissa. Siihen vastasi 502 suomalaista naista. Otos on kansallisesti edustava.

Lisätietoja Aikakausmediassa antavat:
markkinointikoordinaattori Outi Sonkamuotka, outi.sonkamuotka@aikakausmedia.fi, puh. 040 540 1820 tai markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo, puh. 040 513 2210

• naistenlehdet
  • painettu lehti