Tiedote -

Apetit tekee seitsemän ravitsemussitoumusta - tuotekehityksellä vaivattomampaa ja monipuolisempaa kasvisten käyttöä

Apetit haluaa tarjota suomalaisille yhä helpompaa ja herkullisempaa terveellistä ruokaa. Osana strategiaansa Apetit sitoutuu Eviran seitsemään ravitsemussitoumukseen tavoitteenaan parantaa ruokavalion ravitsemuksellista laatua ja edistää ravitsemusvastuullisia toimintatapoja. Lisäksi yhtiö panostaa kestäviin ruokavalintoihin esimerkiksi lisäämällä hoitokalastukseen perustuvien tuotteiden määrää.

Sitoumusten mukaisesti Apetit haluaa tuotekehityksellään vähentää suolan ja sokerin saantia, edistää pehmeiden rasvojen käyttöä ja lisätä kasvisten käyttöä tuomalla saataville uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä.

Kasvisten käytön lisääminen on yksi Apetitin päätavoitteista ja yhtiön missiona on luoda kasviksista hyvinvointia. Ravitsemussitoumukset yhdistetään suoraan Apetitin strategiaan asettamalla konkreettiset tavoitteet ja mittarit tuotteiston kehittämiselle.

- Haluamme kehittää tuotteistoamme helpottaaksemme kasvisten ja pehmeiden rasvojen käytön lisäämistä kotitalouksissa ja ammattikeittiöissä. Uskomme, että ihmiset haluaisivat syödä terveellisemmin ja vastuullisemmin, mikäli se olisi helpompaa ja maistuisi hyvältä. Kasvisten käytön lisääminen edistää sekä ihmisten että maapallon hyvinvointia. Haluamme edistää kasvisten käyttöä tarjoamalla maistuvia ruokaratkaisuja, jotka selättävät aikapulaan, hävikkiin ja kalliiseen hintaan liittyviä haasteita, Apetitin markkinointijohtaja Miika Helenius sanoo.

Kasvisten käytön lisäämisen ohella Apetit haluaa huolehtia myös kalapohjaisten tuotteidensa ekologisesta kestävyydestä ja sitoutuu kestäviin ruokavalintoihin kasvattamalla hoitokalastukseen perustuvien kalapohjaisten pihvien ja pyöryköiden määrää valikoimassaan.

Ravitsemussitoumuksiensa mukaisesti Apetit kehittää tuotteistoaan vuoteen 2020 mennessä seuraavasti:

1. Vähennämme suolan saantia

- Lisäämme sydänmerkkituotteitamme 20 %

2. Rasvan laatu

- Tuomme vähittäiskauppaan uuden helppokäyttöisen pehmeitä rasvoja (rypsiöljy) sisältävän kotimaisen Apetit-tuotesarjan, ammattikeittiöille rypsiöljyn käyttöä helpottavan tuotteen uudessa pakkausratkaisussa sekä luomme 20 herkullista reseptiä tukemaan rypsiöljyn käyttöä

3. Vähennämme sokerin saantia

- Tuomme uusia, kotimaisia kasviksia hyödyntäviä, ei lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita kategorioihin, joissa niitä on nykyisellään rajoitetusti

4. Kasvisten käytön lisääminen

- Tuomme 10 uutta helppoa kasvispohjaista pääruokatuotetta

- Tuomme 50 % lisää kasvisten käyttöä helpottavia, pienillekin kotitalouksille sopivia ruoanlaittoratkaisuja tuoretuotesegmenttiin

- Tuomme vähintään viisi uutta tuotetta vähittäiskaupan HeVi-osastolle

5. Uudentyyppisiä kasvipohjaisia ja lapsille sopivia välipalatuotteita

- Tuomme kolme uudenlaista välipalatuotetta kannaltamme uuteen kategoriaan

6. Lounaat ja ateriat

- Lisäämme kouluruokasuositusten mukaisten välipalatuotteiden tarjontaa 100 %

- Lisäämme ravitsemussuositusten mukaisten ateria- ja välipalavaihtoehtojen koostamiseen liittyvää koulutusta ja reseptiikan kehitystä ammattikeittiöille 50 %

7. Ruokaohjeet

- Tuomme sata uutta, herkullista ja helppoa, kasviksia hyödyntävää reseptiikkaa, jotka ovat kuluttajan ja ammattikeittiön helposti saavutettavissa ja käytettävissä

Sitoumus kestäviin ruokavalintoihin

- Lisäämme hoitokalastukseen perustuvia kalatuotteita 30 %

Ravitsemussitoumukset ovat suomalainen toimintamalli, jossa yhdistyvät EU:n vuonna 2016 julkaiseman tiekartan tavoitteet elintarvikkeiden laadun parantamiseksi, lasten ja nuorten terveyttä edistävien ruokailutottumusten toteutumisen parantamisen EU- ja WHO-tavoitteet sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Sitoumukset kootaan yhdelle sivustolle: sitoumus2050.fi

Lisätietoja:

Miika Helenius
Markkinointijohtaja

miika.helenius@apetit.fi

• Ruoka, juoma

• vastuullisuus
  • kasvikset
  • apetit

Apetit on suomalainen, vahvasti ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava ruokayhtiö. Tavoitteemme on olla kasvipohjaisen ruokaketjun edelläkävijä. Valmistamme kasviksista herkullista ja helppoa hyvinvointia tarjoavia tuoretuotteita ja pakasteita. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rehupuristeita sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti.

Sanna Väisänen

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja 010 402 4041