Tiedote -

Herne lähtee nyt helteestä pakkaseen – kotimaisen pakasteherneen puinti aloitettiin

Apetit on aloittanut pakasteherneen puinnin normaalissa aikataulussa. Työt aloitettiin tällä viikolla Vampulasta. Seuraavien 3-4 viikon aikana Apetitin hernepuimurit korjaavat noin 3 miljoonaa kiloa kypsyvää hernettä ympäri vuorokauden. Heinäkuun helteet tuovat herneisiin viime silauksena täyteläisen vihreän värin ja makean maun.

Alkukesän viileydestä ja viime päivien helteestä huolimatta herne on kypsynyt puintivalmiiksi normaalissa aikataulussa ja odotusten mukaan. Kolmen miljoonan hernekilon puiminen juuri oikeaan aikaan 730 hehtaarilta vaatii hyvää ennakkosuunnittelua. Kasvustojen pitää kypsyä puintikuntoon sopivassa järjestyksessä, jotta hernettä saadaan Säkylän kasvispakastetehtaalle pakastukseen juuri oikea määrä ympäri vuorokauden. Tämä edellyttää tarkkoja lajike- ja kylvöaikasuunnitelmaia sekä tiivistä tiedonvaihtoa viljelijöiden ja Apetitin välillä kasvukauden aikana.

Herne nopeasti ja hellävaraisesti pakkaseen

Pakastehernettä viljellään lähellä. Ajomatka hernepellolta Säkylän pakastetehtaalle on enintään tunti. Tarkan puintiaikataulun ja lyhyiden etäisyyksien ansiosta herne saadaankin  pellolta pakkaseen kahdessa tunnissa.  Näin kotimaisen pakasteherneen maku ja rakenne säilyvät ensiluokkaisina saaden kesän maistumaan vaikka keskellä talvea.

Hellävarainen ryöppäys ja ripeä pakastaminen leijupakastimessa varmistaa herneen säilyvyyden ja ravintoarvopitoisuuden. Yhteensä tunnissa pakastetaan 10 tonnia hernettä ja kun linjaston pesuaika lasketaan mukaan, saadaan vuorokaudessa pakkaseen 200 tonnia hernettä.

Hernettä Apetitille viljelee tänä vuonna 70 sopimusviljelijää yhteensä noin 730 hehtaarin alalla. Hehtaarilta tavoitellaan noin 4 500 kilon satoa joten tänä vuonna hernettä puidaan pakkaseen noin 3 miljoonaa kiloa eli yli puoli kiloa jokaista suomalaista kohti.

Hernettäkin viljellään IP-periaattein

Kaikki herneenviljelijät ovat sitoutuneet Apetitin IP-viljelymenetelmään. Siinä viljelyn ja kasvisten laadun parantaminen ja ympäristövaikutusten hallinta toteutetaan useasta eri näkökulmasta, integroidusti.  IP-menetelmässä sopimusviljelijä käyttää kasvis- ja peltolohkokohtaisesti sellaisia tarkoituksenmukaisia viljelymenetelmiä, jotka ehkäisevät kasvintuhoojien ja rikkakasvien lisääntymistä ja parantavat sekä satoa että kasvisten laatua mahdollisimman ympäristöystävällisin ja vähiten viljelyekosysteemiä häiritsevin keinoin.

Kasvisten ja toimenpiteiden jäljitettävyyttä tukee Apetit-viljelytysasiantuntijoiden kehittämä viljelyn tietojärjestelmä ViRe, johon sopimusviljelijä kirjaa kattavasti viljelyyn ja maaperään liittyvät tietoja. IP-viljelyn perustana ovat kasvikohtaiset viljelyohjeet sekä jatkuva kehitystyö viljelijöiden, Apetit-viljelyasiantuntijoiden ja tutkijoiden yhteistyönä.

Hankintapäällikkö Timo Kaila, Apetit Ruoka Oy, 010 402 4410

• Maatalous, maanviljely, kalastus

• herne
  • pakasteherne
  • kesä 2014
  • kotimaisuus
  • satakunta
  • säkylä
  • ip-viljely
  • sopimusviljely
  • maatalous

Alueet

• Satakunta

Apetit on suomalainen elintarvikekonserni, jonka tehtävänä on tarjota ilahduttavia maku- ja palveluelämyksiä. Tuoteryhmämme kattavat vihannes- ja ruokapakasteet, tuoreen kalan ja kalajalosteet, hedelmä- ja vihannestuoretuotteet sekä viljakaupan ja kasviöljyt. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Liikevaihtomme vuonna 2013 oli 387 milj. euroa ja henkilöstömäärämme keskimäärin 782.

Sanna Väisänen

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja 010 402 4041