Yllättävä yhdistelmä – mansikka kohtaa rypsiöljyn

Avena Nordic Grain laajentaa Neito™-rypsiöljytuoteperhettä aivan uudella maulla, mansikanmakuisella rypsiöljyllä. Käytä juustoisiin salaatteihin, aamupuuroon ja kesän mansikkakakkuun.

Neito Mansikka avaa uudenlaisia käyttökohteita rypsiöljylle

Ruokaan ja leivontaan voi nyt lisätä hieman kesän makua. Mansikanmakuinen rypsiöljy sopii niin juustoisen salaatin kastikkeeksi kuin leivontaan tai puuroon. Kokeilun arvoinen resepti on kesäinen sokerikakkupohja, jossa mansikanmakuinen rypsiöljy tuo pohjaan makua ja ilmavuutta.

Lisää kesän makuja – Chili ja Sipuli

Neito-tuoteperhe on laajentunut myös kahdella ruokaisalla makuvariantilla: Paahdettu sipuli ja Chili. Kun uusia makuja testattiin makuraadilla (N=450), kuluttajat valitsivat voittajaksi Neito Paahdettu sipuli -rypsiöljyn. Arvioijien mukaan Neito Paahdettu sipuli – rypsiöljyssä on huumaava tuoksu.

Neito Paahdettu sipuli –rypsiöljy on loistava esim. ruokaisaan salaattiin, liha- ja kanaruokiin, sosekeittoon, riisin ja pastan maustamiseen, kastikkeisiin sekä makumajoneesin valmistukseen. Tuotteella on mukava viimeistellä ja piristää arkisia ruoka-annoksia.

Chilinmakuiset ruokaöljyt ovat ennestään monelle kuluttajalle tuttuja. Chili-makua on kuitenkin toivottu kuluttajapalauteissa ja siihen toiveeseen halusimme nyt vastata. Neito Chili on keskitulinen chili eli se on kätevä käyttää sellaisenaan, kun toivot pientä tulisuutta ruokaasi. Tämä on täydellinen esim. ruokaisaan salaattiin, marinadeihin, pataruokiin, pizzan päälle, jauheliharuokiin, kasvisruokiin ja itämaisiin ruokiin.

Ainutlaatuinen rypsiöljy

Neito valmistetaan ainutlaatuisella menetelmällä täysin kotimaisesta, valikoidusta rypsistä. Neito on lämminpuristettua, kevyesti puhdistettua rypsiöljyä. Emme käytä öljynerotusprosessissa kemikaaleja. Lämmityksen ansiosta saamme rypsiöljyyn mahdollisimman paljon rypsin omia luonnollisia, monipuolisia ja arvokkaita ainesosia, eli antioksidantit, sterolit ja vitamiinit ovat mahdollisimman hyvin tallella. Ainutlaatuisen valmistusmenetelmän ansiosta Neito on pehmeän ja hyvän makuinen sekä kauniin keltainen kasviöljy. Perinteisesti rypsiöljyä käytetään Suomessa paljon paistamiseen ja lisäksi Neito sopii loistavasti myös sellaisenaan ruoan maustamiseen, vaikkapa salaattiin ja kastikkeisiin. Rypsi on raaka-aineena loistava, koska siinä on erinomainen rasvahappokoostumus, paljon omega-3:a ja se on hyvä E- ja K-vitamiinin lähde.

Makunsa ansiosta Neito korostaa ruoan luontaisia aromeja ja se sopii kaikkeen ruoanlaittoon. Neito-perheeseen kuuluvat maustamaton Neito 500 ml:n pullossa, sekä 7 maustettua Neitoa 250 ml:n pulloissa. Maustetut Neito-variantit ovat Sitruuna, yrtti,valkosipuli, voin maku sekä uutuudet PaahdettuSsipuli, Chili ja Mansikka. Maustetuilla öljyillä saat kätevästi ja tasaisesti uutta makua vaikkapa jo tuttuun arkiruokaan.

Neito-tuotteet ovat Hyvää Suomesta Joutsenlippu –merkittyjä sekä Sydänliiton Parempi valinta –merkittyjä.

Saatavuus

Mansikanmakuinen Neito myynnissä Prismoissa.

Paahdetun sipulin-sekä chilinmakuinen Neito rypsiöljy on myynnissä suurimmissa K-citymarketeissa, K-supermarketeissa sekä Prismoissa.

Kuluttajahinta on noin 3,5-4€ / 250 ml.

Neito – Meille kokkaajille

www.neito.fi

Lisätietoja: Avena Nordic Grain Oy, Jenny Tallberg, p. 010 402 2342, jenny.tallberg@avena.fi

Ihana mansikkakakku Neito mansikkaöljyllä ja marengilla

Kakkupohja:

5 kananmunaa

2 ½dl sokeria

1 dl Neito Mansikkaöljyä

3 dl vehnäjauhoa

1 tl leivinjauhetta

ripaus suolaa

Kostutus:

2 dl sitruunanvettä, vähän sokeroitu

Täyte ja kuorrutus:

5dl kuohukermaa

250 g rahkaa

1dl sokeria

2tl vaniljasokeria

1 l mansikoita

Koristeluun:

½ l mansikoita

n 12 kpl pieniä marenkeja

Vaahdota munat ja sokeri vaahdoksi kunnes vaahto on vaaleaa ja kuohkeaa ja lisää Neito Mansikka -rypsiöljy ohuena nauhana koko ajan sekoittaen.

Siivilöi joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet. Kaada taikina voideltuun kakkuvuokaan (halkaisija n. 23 cm) ja paista 170 °C:ssa (150 °C:ssa kiertoilma) noin 35–40 minuuttia. Kumoa leivinpaperille jäähtymään.

Valmista täyte vaahdottamalla kerma. Lisää joukkoon rahka ja sokerit. Soseuta mansikat sauvasekoittimella ja sekoita kermavaahdon kanssa. Käytä puolet täytteeksi ja loput kuorrutukseen.

Leikkaa pohja kolmeen osaan. Kostuta pohjat sitruunamehulla. Kokoa kerrokset levittämällä pohjalle kerma-rahka-mansikkaseosta. Levitä loppu kakun päälle. Koristele mansikoilla, marengeilla ja syötävillä kukilla.

• Ruoka, juoma

Avena Nordic Grain Oy on Suomen johtava vilja-, öljykasvi- ja rehuraaka-ainekauppias sekä kasviöljyjen ja puristeiden valmistaja ja toimittaja. Päämarkkina-alueemme on Euroopan unioni, mutta käymme kauppaa monilla muillakin markkinoilla. Erityisen aktiivista toimintamme on kotimarkkinoilla Suomessa. Päätoimipaikkamme on Helsingissä, mutta toimipisteemme palvelevat myös Vaasassa, Porissa, Salossa, Kirkkonummella, Loimaalla, Hämeenlinnassa, Kouvolassa ja Porvoossa.

Avenalla on tytäryhtiöt Venäjällä OOO Avena St. Petersburg, Lativassa SIA Avena Nordic Grain, Liettuassa UAB Avena Nordic Grain, Virossa OÜ Avena Nordic Grain, Kazakstanissa TOO Avena Astana ja Ukrainassa OOO Avena-Ukraina. Kirkkonummella toimiva tytäryhtiömme Avena Kantvik Oy kehittää ja valmistaa kasviöljyjä ja valkuaispuristeita rypsistä ja rapsista.

Avena on osa Apetit-konsernia.