Break the Fightin uusi musiikkivideo ja keskustelua Ylen radio Puheessa tanssin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta

Uutinen   •   Helmi 03, 2018 10:56 EET

Break the Fight! -Viimeinen koulupäivä, Mercedes Bentso. Kuva: Raisa Kyllikki Ranta

Break the Fight! musiikkivideo

26.1. lanseerattiin Kuopiossa Break the Fight! hankkeen uusi musiikkivideo Viimeinen koulupäivä, jossa räppää Mercedes Bentso aka Linda-Maria Roine, itsekin pahasti koulukiusattu. Linda sai tehtäväkseen kirjoittaa räpbiisin omasta koulukiusaamisestaan tanssiteokseen Break the Fight - I was here! Räpistä on tehty koko hankkeen tunnusbiisi ja sille musiiikkivideo, jonka ohjauksesta vastaa Aino Suni, tunnettu mm. Tuffi Filmsin dokumenteistaan. Musiikkivideo Viimeinen koulupäivä lanseerattiin Kuopiossa Break the Fight- I was here! esityksen yhteydessä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Linkki musiikkivideoon: Viimeinen koulupäivä

Ylen Puheen Nostossa vieraana Break the Fight! toiminnan kehittäjä Arja Tiili

7.2. keskiviikkona klo 11-12 välillä keskustellaan tanssin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta Ylen radio Puheen Nostossa. Break the Fight! toiminnan kehittäjä koreografi ja Arja Tiili Dance Companyn taiteellinen johtaja Arja Tiili kertoo Break the Fight! toiminnasta, joka hip hop- kulttuurin elementein vie koulukiusaamisen vastaisia breakdance-, raplyriikka-, beatboxaus-, DJ- ja graffitityöpajoja sekä näyttämöesityksiä kouluille ja muille yhteisöille. Linkki:Yle Puhe Nosto

Taustatietoa hankkeesta

Break the Fight! Breikkaa koulukiusaamista vastaan on Arja Tiili Dance Companyn ja Intomieliset ry:n hanke, joka käynnistyi elokuussa 2014 ja on tavoittanut noin 4000 lasta ja nuorta kiusaamisen vastaisten esitysten ja työpajojen kautta. Break the Fight! tarjoaa yhteisen pohjan lapsille ja nuorille toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katutaiteen huippuammattilaisten johdolla. Toiminnassa käsitellään koulukiusaamista ja erilaisuuden hyväksymistä tanssin ja yhdessä tekemisen keinoin.

Suomen Kulttuurirahaston rahoittamassa Break the Fight! valtakunnallisessa kiertue- ja mallinnushankkeessa 2017–18 vieraillaan lukuvuoden aikana yläluokilla (7.–9. lk) pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Vierailujen aikana hankkeessa järjestetään oppilaille tanssityöpajoja, osallisuuslaboratorioita, esitetään ammattitanssijoiden teosta sekä järjestetään päättäjäkeskustelutilaisuuksia koulukiusaamiseen liittyen. Hanke tavoittaa n. 2 000 nuorta vuosina 2017-18.

Keskustelutilaisuus ja BTF!-Lab-osallisuustyöpajat ovat osa Break the Fight! Kiertue- ja mallinnushankkeen seuranta- ja arviointitutkimusta, jota johtaa erikoistutkija dos. Sofia Laine Nuorisotutkimusverkostosta.

.

Break the Fight: