Keskustelua Ylen radio Puheessa tanssin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta

Tanssin yhteiskunnallinen vaikuttavuus

7.2. keskiviikkona klo 11-12 välillä keskustellaan tanssin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta Ylen radio Puheen Nostossa. Break the Fight! toiminnan kehittäjä koreografi ja Arja Tiili Dance Companyn taiteellinen johtaja Arja Tiili kertoo Break the Fight! toiminnasta, joka hip hop- kulttuurin elementein vie koulukiusaamisen vastaisia breakdance-, raplyriikka-, beatboxaus-, DJ- ja graffitityöpajoja sekä näyttämöesityksiä kouluille ja muille yhteisöille. Linkki:Yle Puhe Nosto

Taustatietoa hankkeesta

Break the Fight! Breikkaa koulukiusaamista vastaan on Arja Tiili Dance Companyn ja Intomieliset ry:n hanke, joka käynnistyi elokuussa 2014 ja on tavoittanut noin 4000 lasta ja nuorta kiusaamisen vastaisten esitysten ja työpajojen kautta. Break the Fight! tarjoaa yhteisen pohjan lapsille ja nuorille toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katutaiteen huippuammattilaisten johdolla. Toiminnassa käsitellään koulukiusaamista ja erilaisuuden hyväksymistä tanssin ja yhdessä tekemisen keinoin.

Suomen Kulttuurirahaston rahoittamassa Break the Fight! valtakunnallisessa kiertue- ja mallinnushankkeessa 2017–18 vieraillaan lukuvuoden aikana yläluokilla (7.–9. lk) pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Vierailujen aikana hankkeessa järjestetään oppilaille tanssityöpajoja, osallisuuslaboratorioita, esitetään ammattitanssijoiden teosta sekä järjestetään päättäjäkeskustelutilaisuuksia koulukiusaamiseen liittyen. Hanke tavoittaa n. 2 000 nuorta vuosina 2017-18.

Keskustelutilaisuus ja BTF!-Lab-osallisuustyöpajat ovat osa Break the Fight! Kiertue- ja mallinnushankkeen seuranta- ja arviointitutkimusta, jota johtaa erikoistutkija dos. Sofia Laine Nuorisotutkimusverkostosta.

.

Break the Fight: