Break the Fight! Breikkaa koulukiusaamista vastaan Kuopiossa, jossa julkistetaan Break the Fight!-musiikkivideo

Lehdistötiedote   •   Tammi 23, 2018 13:02 EET

Break the Fight - I was here! Kuva: Laura Oja

Räjähtävän taidokasta breikkausta, räppäystä ja Break the Fight -tunnusmusiikkivideon julkistaminen. Break the Fight - I was here! - vierailuesitys ja kuntapäättäjäkeskustelu Kuopion Tanssiteatteri Minimissä perjantaina 26.1.2018.

Perjantai 26.1.2018, Tanssiteatteri Minimi, os. Suokatu 42/2.
Klo 10–10.45 Break the Fight – I was here! -tanssiesitys (koululaisnäytös)
Klo 12–12.45 Break the Fight – I was here! -tanssiesitys (koululaisnäytös)

Klo 12:45 Break the Fight! -hankkeen tunnusbiisin ja musiikkivideon lanseeraus, artistina BTF- räppäri Mercedes Bentso (n. 10 min)

Klo 13.00–15 Keskustelutilaisuus koulukiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä katutaiteen avulla (vapaa pääsy)

Klo 19–19.45 Break the Fight – I was here! -tanssiesitys (ikäsuos. yli 10 v., liput 18/10 €)

Break the Fight- I was here! -tanssiesitys

Mikä meitä erottaa? Mikä meitä yhdistää? Mitä oikeastaan tarkoitetaan heikkoudella ja mitä on vahvuus? Itseksi tuleminen ja itsenä oleminen – mitä se vaatii? Arja Tiili Dance Companyn kiitetty ja energinen teos Break the Fight – I was here! käsittelee vallankäyttöön ja valtapeleihin liittyviä teemoja. Tanssillinen esitys kertoo uskalluksesta olla oma itsensä ja ymmärryksestä hyväksyä muut sellaisina kuin he ovat. Meissä kaikissa samaa ovat tunteet. Näytämme erilaisilta, puhumme eri kieliä ja uskomme erilaisiin asioihin, mutta voiko erilaisuudessa itää mahdollisuus?

Yli 10-vuotiaille suunnatussa esityksessä viestiä välittävät katukulttuurista tutut elementit, kuten b-boying eli breikkaus maustettuna nykytanssilla ja räppäyksellä sekä videoanimaatiolla. Tanssijoina nähdään Arttu "Svengi" Halmetoja, Emre "GusT" Sevim ja Taija ”T- Flow” Hinkkanen sekä räppääjänä Mercedes Bentso aka Linda-Maria Roine. Teokseen liittyy myös nuorten breikkityöpajoja sekä Nuorisotutkimusverkoston toteuttama BTF!-Lab-osallisuustyöpaja. Osallisuustyöpaja on osa Break the Fight! Kiertue- ja mallinnushankkeen seuranta- ja arviointitutkimusta, jolla selvitetään BTF-toiminnan vaikutuksia koulukiusaamiseen ja sen ehkäisyyn.

“Break the Fight – I was here! vie eteenpäin breakdancen alkuperäistä väkivallan ja rasismin vastaista sanomaa. Tämä on esitys, joka jokaisen koulun tulisi tilata taistelussaan koulukiusaamista vastaan.” Jenny Jägerhorn, HBL 28.3.2015

Kaikille avoin yleisökeskustelu esityksen jälkeen klo 13:00.

Miten koulukiusaamista voidaan ehkäistä ja nuorten itsetuntemusta vahvistaa katutaiteen avulla? Miten koulut ja nuorisotyö voisivat parhaiten tehdä yhteistyötä kiusaamisen vähentämiseksi? Mitä nuorten itsensä mielestä pitäisi tehdä?

2/2

Heti klo 12:45 esityksen päätyttyä lanseerataan Break the Fight! hankkeen uusi tunnusbiisi, jonka on tehnyt räppäri Mercedes Bentso aka Linda-Maria Roine, itsekin pahasti koulukiusattu. Linda sai tehtäväkseen kirjoittaa räpbiisin omasta koulukiusaamisestaan tanssiteokseen Break the Fight - I was here! Räpistä on tehty koko hankkeen tunnusbiisi ja sille musiiikkivideo, jonka ohjauksesta vastaa Aino Suni. Musiikkivideo lanseerataan Kuopiossa keskustelutilaisuuden yhteydessä. Videon lanseerauksen jälkeen alkaa keskustelutilaisuus, jossa breikkityöpajoihin ja BTF- Lab osallisuustyöpajaan osallistuneet kuopiolaisnuoret sekä Kuopion nuorisovaltuuston edustajat esittävät eri sidosryhmille kysymyksiä ja toimenpide-ehdotuksia koulukiusaamisen vähentämiseksi. Keskustelutilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, ja sinne voi tulla, vaikka ei olisi ollut esityksessä. Nuorten kysymyksiin vastaamaan ja aiheesta keskustelemaan saapuvat:

Leena Auvinen, opetusjohtaja, Kuopion kaupunki, Perusopetus- ja nuorisopalvelut

Jari Väänänen, nuorisopäällikkö, Kuopion kaupunki, Perusopetus- ja nuorisopalvelut

Olli Litmanen, Kuopion nuorisovaltuuston hallituksen jäsen

Jani Turunen, Hatsalan klassillisen koulun rehtori Soili Remsu, Hatsalan klassillisen koulun erityisopettaja, KiVa-tiimi.

Linda-Maria Roine aka Mercedes Bentso, räppäri, Break the Fight -hanke

Arja Tiili, koreografi, hankkeen kehittäjä, Break the Fight -hanke

Elmeri Santala, katutanssiopettaja Kuopiossa

Taustatietoa hankkeesta

Break the Fight! Breikkaa koulukiusaamista vastaan on Arja Tiili Dance Companyn ja Intomieliset ry:n hanke, joka käynnistyi elokuussa 2014 ja on tavoittanut noin 4000 lasta ja nuorta kiusaamisen vastaisten esitysten ja työpajojen kautta. Break the Fight! tarjoaa yhteisen pohjan lapsille ja nuorille toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katutaiteen huippuammattilaisten johdolla. Toiminnassa käsitellään koulukiusaamista ja erilaisuuden hyväksymistä tanssin ja yhdessä tekemisen keinoin.

Suomen Kulttuurirahaston rahoittamassa Break the Fight! valtakunnallisessa kiertue- ja mallinnushankkeessa 2017–18 vieraillaan lukuvuoden aikana yläluokilla (7.–9. lk) pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Vierailujen aikana hankkeessa järjestetään oppilaille tanssityöpajoja, osallisuuslaboratorioita, esitetään ammattitanssijoiden teosta sekä järjestetään päättäjäkeskustelutilaisuuksia koulukiusaamiseen liittyen. Kuopio on kiertueen neljäs paikkakunta. Hanke tavoittaa n. 2 000 nuorta vuosina 2017-18.

Keskustelutilaisuus ja BTF!-Lab-osallisuustyöpajat ovat osa Break the Fight! Kiertue- ja mallinnushankkeen seuranta- ja arviointitutkimusta, jota johtaa erikoistutkija dos. Sofia Laine Nuorisotutkimusverkostosta.

.

Break the Fight:

Arja Tiili, taiteellinen ja tuotannollinen johtaja, Arja Tiili Dance Company
050 375 6728
www.arjatiili.fi

Nuorisotutkimusverkosto:

Sofia Laine, erikoistutkija, VTT, dosentti
050 583 0019
sofia.laine@nuorisotutkimus.fi
www.nuorisotutkimusseura.fi/break-the-fight

Tanssiteatteri Minimi:

Riikka Puumalainen, taiteellinen ja tuotannollinen johtaja
050 376 4824
riikka@minimi.fi
Lipunmyynti: minimi@minimi.fi,
044 066 7338

Arja Tiili Dance Company on koreografi, tanssitaiteilija Arja Tiilin johtama tanssiryhmä, joka tuottaa laadukkaita, omalaatuisia, rohkeita ja yhteiskunnallisesti kantaaottavia teoksia ja työpajoja.