Maija Kaunismaa. Kuva: Mikko Ijäs.

Maija Kaunismaan uusi single "Happiness I Gave Away” kannustaa ilmastoaktivismiin

Laulaja-säveltäjä Maija Kaunismaan uusi kappale ja musiikkivideo ”Happiness I Gave Away” kannustaa toimimaan ilmastohätätilasta aiheutuvan kärsimyksen ja maapallon kantokyvyn puolesta.

"Rakkauslauluilla on oma aikansa ja paikkansa, mutta nyt on herättävä ja toimittava koko maailman hyväksi. Rakkaus omaa maapalloamme kohtaan on yhtä tärkeää kuin rakkaus toisia ihmisiä kohtaan, varsinkin tässä tilanteessa, jonka me ihmiset olemme itse aiheuttaneet”, Maija Kaunismaa sanoo. Reino Helismaan alkuperäissanoitus “Onni jonka annoin pois” julkaistaan nyt Mikko Ijäksen uutena käännöksenä.

Kaunismaa on yksi Peacemakers Finlandin perustajajäsenistä. Peacemakers Finlandin maailmanlaajuinen kattojärjestö on buddhalaisista periaatteista ammentava kansalaisaktiivistien järjestö Zen Peacemakers International.

Maija Kaunismaa tunnetaan upeasta ja persoonallisesta lauluäänestään ja tarttuvasta sävellystyylistään. Yhteistyö kirjailija Sofi Oksasen kanssa nosti hänet julkisuuteen 2000-luvun lopulla. Kaunismaa on toteuttanut yhdessä Oksasen kanssa kolme näytelmää (High Heels Society, Koko Teatteri 2008, Kertomuksia Keittiöstä, Kansallisteatteri 2011 ja Kun kyyhkyset katosivat, Kansallisteatteri 2013).

Kaunismaan edelliset julkaistut levyt ovat ”Valtion miehet” kirjailija Elina Karjalaisen kanssa (Love Records, 2000) ja ”Liian lyhyt hame - kertomuksia keittiöstä” kirjailija Sofi Oksasen kanssa (MuFarang International, 2011).

Kaunismaa on artist-in-residence -taiteilija Zen Center of Los Angelesissa, jossa hän viettää aikaa vuosittain amerikkalaisen Kobori Roshi -stipendin turvin. Merkittävä osa tulevan levyn “The Pine House Songs” materiaalista on kirjoitettu ZCLA:ssa The Pine House -nimisessä talossa Los Angelesin Koreatownissa.

Linkit:

YouTube https://youtu.be/GYK0elCPces

Spotify https://open.spotify.com/track/3fVjcLOUP7SeAh3IkctpIp? si=IYsg_B6URD6nsQjBevWO4g

iTunes https://itunes.apple.com/fi/album/happiness-i-gave-away-single/1461249932

HAPPINESS I GAVE AWAY

Sävellys Maija Kaunismaa

Sanoitus Reino Helismaa (© Warner/Chappell Music Finland)

Käännös Mikko Ijäs
Sovitus Maija Kaunismaa, Mikko Ijäs, Aki Sihvonen

Laulu ja koskettimet Maija Kaunismaa

Rummut ja perkussiot Mikko Ijäs

Kantele Maija Kauhanen