Tanssiteos [frames], koreografia Iiro Näkki.

Tanssiteos [ frames ] avaa uuden festivaalin Stoassa 21.5.

Fyysistä rohkeudesta ja mielikuvituksellisesta liikkeestä tunnettu tanssiryhmä Kinetic Orchestra juhlii kymmenettä syntymäpäiväänsä käynnistämällä uuden Spring Break -nykytanssifestivaalin kulttuurikeskus Stoassa Helsingissä. Festivaaliviikon aloittaa Kinetic Orchestran ja koreografi Iiro Näkin uusi teos tiistaina 21.5 sekä keskiviikkona 22.5.

Tanssiteos [ frames ] on fyysinen tutkielma kompositiosta, kehon ja tilan liikkeestä. ”Olen rakentanut teosta kontrapunktin kautta, hyödyntäen esiintyjien monipuolisuutta ja akrobaattista taitavuutta”, koreografi Iiro Näkki toteaa. Teos leikittelee improvisaation, tarkasti asetetun liikkeen ja esiintyjien suorittamien liiketehtävien vuorottelulla. Asetelmallisuuden kautta abstrakti liike muuntuu tunnistettaviksi kuviksi ja kokonaisuuksiksi, tanssi rajautuu tuntemattomasta massasta tunnistettavaksi.

Iiro Näkki on laaja-alainen osaaja nykytanssin ja sirkuksen kentällä. Viime vuosina hän on tehnyt mm. multimediainstallaatioita, paikkasidonnaisia teoksia, performansseja ja Facebook-pelejä. [ frames ] on hänen ensimmäinen ryhmämuotoinen tanssiteoksensa vuoden 2015 jälkeen. Iiro Näkki on valmistunut koreografiksi Teatterikorkeakoulusta.

Iiro Näkki & Kinetic Orchestra:
[ frames ]

21.5. ja 22.5.2019 klo 19