Asiakastieto sijoitti Hupparihörhöön

Asiakastieto Group Oyj on tehnyt sijoituksen startup-kartoitusyhtiö Hupparihörhö Oy:öön. Samalla yhtiöt aloittavat liiketoiminnallisen yhteistyön.

”Asiakastiedolla on erittäin laaja kokemus siitä, miten vakiintunutta liiketoimintaa luokitellaan. Jatkossa yhä suurempi osa bisneksestä tehdään kuitenkin nuorissa, pienissä ja ketterissä startup-yrityksissä, joiden arviointiin eivät välttämättä toimi samat tilastolliset mallit ja analytiikka. Haluamme todella ymmärtää tätä maailmaa, jotta pystymme parhaalla tavalla auttamaan nykyisiä asiakkaitamme sekä startup-yrityksiä itseään kasvattamaan liiketoimintaansa kannattavasti ja riskit halliten, kertoo toimitusjohtaja Jukka Ruuska Asiakastieto Group Oyj:stä.

”Hupparihörhöön tehty sijoitus ja siihen liittyvä yhteistyö tekevät tämän mahdolliseksi. Opimme itse startup-henkistä kehittämiskulttuuria ja toisaalta pääsemme tavoitteemme mukaisesti hyödyntämään ns. strukturoimatonta tietoa, tässä tapauksessa sosiaalisesta mediasta kerättävää yritysdataa”, Ruuska summaa.

Hupparihörhö Oy:lle sijoitus on osoitus siitä, että yhtiö elää niin kuin opettaa.

“Olemme saarnanneet suurten yritysten ja startupien symbioottisesta hyödystä toisilleen jo vuodesta 2013, joten tällainen sijoitus on enemmän kuin luonnollista meille”, Hupparihörhön perustajana tunnettu Sami Kuusela sanoo. “Pitää toimia kuten opettaa.”

Underhood.co herätti mielenkiinnon

Asiakastieto kiinnostui Hupparihörhöstä, kun startup-kartoittaja julkaisi kesän 2015 alussa Underhood-palvelun (underhood.co). Underhood rakentaa yritystietosivuja täysin automaattisesti, sosiaalisen median rajapintoja ja muita internet-lähteitä hyödyntäen ja analysoiden.

“Rakensimme Underhoodin ensin omaan tarpeeseen, koska olemassa olevat tietopalvelut eivät riittäneet meille. Tieto oli vanhaa ja vajavaista”, Kuusela toteaa.

Tähän asti pääosa Hupparihörhön liikevaihdosta on tullut konsultoinnista, jossa on etsitty startup-yrityksiä suuremmille firmoille kumppaneiksi, sijoituskohteiksi tai ostettavaksi. Asiakastiedon kanssa alkavan yhteistyön myötä kärki vaihtuu.

“Jatkamme toki isojen yhtiöiden auttamista, mutta panostamme entistä enemmän Underhoodin kehittämiseen”, kertoo Hupparihörhön toimitusjohtaja Antti Ketola. “Juonimme taloustieteilijöiden ja huippunörttien kanssa, miten saamme yritystiedon ajantasaiseksi. Salainen konseptimme on herättänyt kiinnostusta muun muassa pankkiirimaailmassa.”

“Tottakai haastamme maailman suurimmat yritystietopalvelut startup-yrityksen kaikkivoipaisuudella, mutta on ihan hyvä kunnioittaa Asiakastiedon yli sadan vuoden kokemusta alalta”, analysoi Ketola.

Myös Asiakastiedossa ymmärretään Hupparihörhön loppumaton kunnianhimo .

”On hyvä pitää mahdolliset disruptoijat lähellä”, kommentoi Jukka Ruuska.

Sijoituksen kokoa Asiakastieto Group Oyj ja Hupparihörhö Oy eivät julkista.

Kuvassa etualalla Hupparihörhö Oy:n perustaja Sami Kuusela, taustalla Juuso Jokela (Asiakastieto), toimitusjohtaja Antti Ketola ja Kai Hannonen (Hupparihörhö) sekä varatoimitusjohtaja Heikki Koivula ja toimitusjohtaja Jukka Ruuska (Asiakastieto).

Jukka Ruuska, toimitusjohtaja, Asiakastieto Group Oyj, Puh. +358 10 270 7111

Antti Ketola, toimitusjohtaja, Hupparihörhö Oy, +358 50 516 5261

• Talous, rahoitus

• suomen asiakastieto oy
  • hupparihörhö
  • startup

Asiakastieto (asiakastieto.fi)

Helsingin pörssissä noteerattu Asiakastieto Group Oyj on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.

Hupparihörhö (hupparihorho.fi)

Hupparihörhö Oy on Suomen kuuluisin startup-konsulttiyritys, joka yhdistää perinteistä liike-elämää ja startupeja. Tarjoamme asiakkaillemme pääsyn startup-maailman sisäpiiriin. Hupparihörhö julkaisi keväällä 2015 automaattiseen tiedonhakuun perustuvan underhood.co -yritystietopalvelun.

Jukka Ruuska

Toimitusjohtaja +358 10 270 7111