SaiPan ja Ässien taustayhtiöt kovimmassa iskussa alkavaan liigakauteen

Jääkiekon liigaseurojen liiketoimintaa pyörittävät yhtiöt ovat pääosin vähintään kohtalaisessa kunnossa 11.9. alkavan kauden kynnyksellä. Parhaassa kunnossa luokitusten valossa ovat ehkä hieman yllättäen pienemmiltä talousalueilta tulevat seurat

”SaiPa ja Ässät ovat AAA-luokan yrityksiä, joiden toiminta on taloudellisesti erittäin vakaalla pohjalla. Lappeenrannassa kiekkobisnes on selvästi nousussa, sillä Liiga Saipa Oy:n liikevaihto kasvoi tuoreimmalla tilikaudella 25 prosenttia, vieläpä erittäin kannattavasti. Sijoitetun pääoman tuottoprosentti nimittäin oli 98”, kertoo varatoimitusjohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastieto Oy:stä.

Jääkiekon liigaseurojen liiketoimintaa pyörittävien osakeyhtiöiden liikevaihto on tyypillisesti neljän ja kymmenen miljoonan euron välillä. Liigassa taloudellisesti laajinta toiminta on Kärpillä ja HIFK:lla, joiden liikevaihto ylittää 9 miljoonaa euroa. 2014-2015 ensimmäisen liigakautensa pelanneella Vaasan Sportilla liikevaihto on alle 2 miljoonaa euroa ja tälle kaudelle mukaan tulevalla KooKoo Hockey Oy:llä ei vielä ole raportoituja tilikausia takanaan.

HPK Liiga Oy:lle liikevaihtoa oli ainoan julkisen tilinpäätöksen mukaan kertynyt vain 29 tuhatta euroa, mutta se ei anna todellista kuvaa hämeenlinnalaisen kiekkoliiketoiminnan koosta, koska HPK:n urheilutoiminta yhtiöitettiin vasta viime keväänä. Osakeyhtiön pääomistajana olevan HPK Edustusjääkiekko ry:n talous on Asiakastiedon analyysin mukaan kuitenkin hyvässä kunnossa ja osakeyhtiön vahva tase on tuonut sille AAA-luokituksen.

Liigaseurojen kannattavuus on keskimäärin varsin heikkoa. SaiPan lisäksi perinteisten suurseurojen Kärppien, Tapparan ja TPS osakeyhtiöt ovat kuitenkin tuoreimmalla tilikaudellaan saavuttaneet yli kymmenen prosentin kasvun.

Blues ja Ilves vakavissa vaikeuksissa

15 liigaseurasta vain Espoon Bluesin ja Tampereen Ilveksen taustalla on vakavia taloudellisia ongelmia, jotka selvästi vaarantavat toiminnan jatkumisen. Jääkiekko Espoo Oy:llä maksuhäiriömerkintöjä on useita kymmeniä ja uusia on tullut aivan viime aikoinakin. Ilves-Hockey Oy:n maksuhäiriömerkinnät puolestaan ovat yli vuoden vanhoja. Ilveksen taustayhtiö liikevaihto kasvoi yhdeksällä prosentilla, mutta toiminta oli tappiollista eikä yhtiön maksuvalmius ole kovin hyvä.

”Jääkiekkokaan ei Suomessa ole kultakaivos, mutta esimerkiksi jalkapalloon verrattuna liigatason kiekkoseurojen talous on selvästi organisoidumpaa. Jääkiekon puolella voidaan kuitenkin puhua liiketoiminnasta, jota voi myös tarkastella ja verrata liiketaloudellisin perustein”, Heikki Koivula pohtii.

Oheisessa PDF-liitteessä liigajoukkueet riskipisteiden mukaisessa taulukossa. Jokaisen joukkueen nimestä linkki taloudellisiin lisätietoihin.

Riskipisteet ja luokitukset on kerätty viikolla 36. Sen jälkeen Oy HIFK-Hockey Ab:n luokitus on parantunut ja on 8.9.2015 AAA.

• yritykset
  • urheilu
  • jääkiekko

Suomen Asiakastieto Oy on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.

Heikki Koivula

Varatoimitusjohtaja Yritystieto +358 10 270 7003