Atria Perhetila -tuotteen kotimaiseen alkuperään voi luottaa

Atrian tilalle asti jäljitettävät, kotimaiset Atria Perhetila-tuotteet ovat entistä näkyvämmin esillä nyt myös naudan- ja porsaanlihahyllyssä. Tuottajat seisovat Atria Perhetila-tuotteiden takana avoimesti omalla nimellään – näin myös kuluttaja tietää kuka ruokapöytään päätyneen lihan on kasvattanut.

Suosittujen Atrian Perhetilan broilerituotteiden rinnalle on nyt kasvanut kokonainen tuoteperhe tilalle asti jäljitettäviä porsaan- ja naudanlihatuotteita. Tuotepakkauksissa näkyvä Atria Perhetila -merkki kertoo, millä paikkakunnalla ja tilalla tuotteen broilerin-, naudan- tai sianliha on kasvatettu.

Tuottajat seisovat tuotteiden takana aidosti omalla nimellään. Atria Perhetilan tuotteiden liha on siis takuuvarmasti kotimaista ja lähellä tuotettua – sen alkuperään voi luottaa.

– On hyvä tietää, millaisissa olosuhteissa eläin on kasvanut ja mitä se on syönyt ja että samalla se on mahdollistanut Suomeen työtä, sanoo vehmaalaisen Kreulan sikatilan isäntä Jyrki Heilä.

Atrian Perhetilalliset suhtautuvat lihan alkuperämerkintään innolla ja ylpeydellä. Pakkausten lisäksi heidän kasvonsa ja tarinansa näkyvät kevät–talven 2015 aikana vahvasti myös Atrian mainonnassa.

Atria jäljitettävyyden edelläkävijä

Jäljitettävyydessä Atria on toiminut liha-alan uranuurtajana ja tuonut ensimmäisenä alan toimijana tilakohtaisen jäljitettävyyden kaikkiin lihalajeihin, broilerin-, naudan- ja sianlihatuotteisiin. Atria Perhetilojen jäljitettävät broilerituotteet lanseerattiin vuoden 2012 alussa ja niistä tuli pian huikea myyntimenestys.

Parin viime vuoden aikana Atrian jäljitettävien tuotteiden valikoima on laajentunut entisestään, ja esimerkiksi toukokuussa 2014 Atria lanseerasi kansainvälisenä edelläkävijänä ensimmäiset jäljitettävät leivänpäälliset. Tällä hetkellä jäljitettävyysmerkintä löytyy yhteensä noin 60 Atrian broilerin-, sian ja naudanlihatuotteesta.

Kuluttajien vaatimus lihantuotannon vastuullisuudesta ja läpinäkyvyydestä on ollut kasvava trendi viime vuosien aikana. Noin 60 prosentille kuluttajista tuotteen alkuperän kertova tilamerkintä on tärkeä ostoperuste. Etenkin naiset ja vanhemmat kuluttajat arvostava lihatuotteen jäljitettävyyttä. Kuluttajat kokevat, että pakkauksessa oleva tilan nimi ja paikkakunta konkretisoivat lihan kotimaisuutta sekä viestivät koko lihantuotantoketjun vastuullisuutta ja avoimuutta.(*

Atria panostaa tilakohtaisen jäljitettävyyden laajentamiseen

Viime viikolla Atrian hallitus hyväksyi 36 miljoonan euron investoinnin Nurmon sikaleikkaamon rakentamiseen ja uudistamiseen. Uusi leikkaamo mahdollistaa tilakohtaisen jäljitettävyyden laajentamisen. Tulevaisuudessa mm. tilakohtaiset pakkausmerkinnät pystytään toteuttamaan myös pienissä lihaerissä.

Kaikki Atria-tuotemerkillä myytävä liha on suomalaista. Jokaisen eläimen kotitila tiedetään ja tunnetaan. Lihan tuottavat noin 6 000 Atrian sopimustuottajaa.

Atria Perhetiloihin voi tutustua osoitteessa http://www.kokkaamo.fi/perhetila/

markkinointijohtaja Pasi Luostarinen, Atria Suomi Oy, p. 040 535 4973

(* Lähde: TNS/RISC Monitor 2013

Atria Suomi on osa kasvavaa ja kansainvälistä elintarvikealan yritystä Atria Oyj:tä. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Pohjoismaissa,Venäjällä ja Baltian alueella. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2013 noin 1 411 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on lähes 5 000 henkilöä. Atria Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Nurmossa, Kuopiossa, Kauhajoella, Forssassa, Sahalahdella ja Jyväskylässä. Atrian juuret ulottuvat vuoteen 1903,jolloin perustettiin sen vanhin omistajaosuuskunta. Atria Oyj:n osakkeet listataan Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

www.atriagroup.com.