Atria Perhetilojen broilerit syövät entistä vähemmän soijaa

A-Rehu, Atrian rehuja valmistava tytäryhtiö, on syksystä lähtien lisännyt kotimaista rehuhernettä broilerirehuihin. Kokemukset tiloilta ovat olleet myönteisiä: linnut voivat ja kasvavat hyvin.

Kotimainen herne korvaa ruokinnassa soijaa ja vehnää, sillä se sisältää runsaasti valkuaista ja energiaa. Lisäksi se vähentää ulkomaisen lysiiniaminohapon tarvetta. A-Rehun tavoitteena on vähentää suomalaisten kotieläintilojen riippuvuutta ulkolaisista valkuaisraaka-aineista ja olemmekin iloisia, kun herneestä on löytynyt yksi keino valkuaisomavaraisuuden nostamiseen.

”Mitä suurempi osa rehujen raaka-aineista on kotimaisia, sitä paremmin pystymme pitämään elintarviketuotannon omissa käsissämme ja kehittämään yhdessä suomalaista kasvinviljelytuotantoa myös kotieläintuotannon tarpeisiin.Samalla pääomat jäävät suomalaisten maatilojen käyttöön sen sijaan, että ostetaan valkuaista maailmalta”, A-Rehun broilerirehujen kehittämispäällikkö Anne Rauhala iloitsee.

Herne ostetaan A-Rehun Koskenkorvan rehutehtaalle suoraan sitä viljeleviltä tiloilta. Kannustammekin nyt kasvinviljelytiloja herneen viljelyyn. Se on viljelyteknisesti edullisempaa viljellä kuin vehnä ja hyvä vaihtoehto viljelykierron monipuolistamiseen. Herneen viljely parantaa pellon rakennetta ja typpitaloutta sekä vähentää typpilannoituksen tarvetta. ”Rehuherneeksi sopivat kaikki markkinoilta saatavat hernelajikkeet, mutta suosittelemme mahdollisimman valkuaispitoisten lajikkeiden viljelyä”, A-Rehun viljakaupasta vastaava asiakkuuspäällikkö Taneli Marttila kannustaa.

Lähes kaikki Atria Perhetilojen broilerit ruokitaan A-Rehun broilerirehuilla ja tilojen itse kasvattamalla viljalla. Atria Perhetilojen broilerit syövät siis ensi vuonna selvästi vähemmän soijaa ja enemmän lähellä tuotettua rehua kuin vuonna 2016.

Lisätietoja antaa

• Anne Rauhala, A-Rehun broilerirehujen kehittämispäällikkö, p. 040 708 8699
  • Taneli Marttila, A-Rehun viljakaupasta vastaava asiakkuuspäällikkö, p. 040 864 1476

• alkutuotanto
  • vastuullisuus

Atria Suomi on osa kasvavaa ja kansainvälistä elintarvikealan yritystä Atria Oyj:tä. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Pohjoismaissa,Venäjällä ja Baltian alueella. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2015 noin 1 340 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on keskimäärin 4 270 henkilöä. Atria Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Nurmossa, Kuopiossa, Kauhajoella, Forssassa, Sahalahdella ja Jyväskylässä. Atrian juuret ulottuvat vuoteen 1903,jolloin perustettiin sen vanhin omistajaosuuskunta. Atria Oyj:n osakkeet listataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

www.atria.com