Atria rakentaa antibioottivapaata naudanlihan tuotantoa

Atria Nauta -sopimustuotantotiloilla on parhaillaan käynnissä antibiootittoman naudanlihan tuotannon pilotointi.

Pilotissa selvitetään, mitä lääkinnän seuranta tiloilta vaatii sekä millä tekijöillä kansainvälisellä mittapuulla alhaista lääkkeiden käyttöä voitaisiin edelleen vähentää.

"Yhtäkään sairastunutta eläintä ei jätetä hoitamatta vaan ne hoidetaan eläinlääkärin ohjeiden ja tilan käytäntöjen mukaisesti. Haluamme rakentaa helppokäyttöisen ja luotettavan seurantamallin, jolla saamme lisäarvoa jokaiselle antibiootitta kasvaneelle suomalaiselle naudalle", Atria Nauta -johtaja Sinikka Hassinen kertoo.

Nautoja seurataan koko niiden elinajan yksilöllisillä syntymätunnuksilla. Tämä mahdollistaa myös lääkinnän seurannan järjestelmällisesti ja eläinkohtaisesti, vaikka naudat siirtyisivät tilalta toiselle. Suomessa on olemassa yhteinen nautojen terveydenhuoltojärjestelmä Naseva, johon tilat ja eläinlääkärit kirjaavat jokaista eläintä koskevia tietoja, mm. sen saamat lääkkeet.

"Nasevan käyttö on vihdoin lähtenyt yleistymään myös maitotiloilla, mistä kiitämme niin maitotiloja kuin meijereitä", Hassinen toteaa. Lähes 80 % suomalaisesta naudanlihasta tulee maitotiloilta tai maitotiloilla syntyneistä vasikoista. "Onnistumisen edellytys onkin, että päätuotantosuunnasta riippumatta koko suomalainen maito- ja lihaketju sitoutuu eläinten hyvinvointiin ja tarvittavaan seurantaan", Hassinen jatkaa.

Atria toi tänä syksynä kauppoihin antibioottivapaasti kasvatetun kanan. Ensi vuoden alussa markkinoille tulee ilman antibiootteja kasvatettua porsasta. "Haluamme tarjota maailman puhtainta lihaa ja antibioottivapaa naudanliha on looginen jatkumo kanalle ja porsaalle. Iloitsen, että pääsemme etenemään nyt myös naudanlihan kanssa", lihan tuoteryhmäjohtaja Tuomas Kujala toteaa.

• Atria Nauta -johtaja Sinikka Hassinen, p. 040 643 1991
  • Lihan tuoteryhmäjohtaja Tuomas Kujala, p. 040 521 3798

• liha
  • alkutuotanto
  • vastuullisuus

Atria on Pohjoismaiden, Venäjän ja Viron johtavia liha- ja ruoka-alan yrityksiä. Olemme asiakkaidemme, henkilöstömme ja omistajiemme arvostama yli 110-vuotias yritys. Yrityksemme uusiutuminen ja kasvu perustuvat erinomaiseen kaupalliseen osaamiseen, tehokkaaseen toimintaan ja yhtenäiseen, kestävää menestystä arvostavaan toimintatapaan.

Päätuotteemme, Hyvä Ruoka, tuottaa paremman mielen ja kestävää arvoa kaikille sidosryhmillemme. Hyvä ruokamme on vastuullisesti ja eettisesti tuotettua, ravitsevaa ja turvallista. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli noin 1,35 miljardia euroa ja palveluksemme oli noin 4 315 liha- ja ruoka-alan osaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Virossa. Atria Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä vuodesta 1994 lähtien.

www.atria.com