Atrian Emolehmä 2020 -ohjelmassa tavoitteena lisää emolehmiä

Suomalaisessa maataloudessa puhaltavat muutoksen tuulet. Maitotiloilta tulee tänä päivänä 80 % suomalaisesta naudanlihasta. Maitotilojen ja lypsylehmien määrän väheneminen näkyy siis myös suomalaisen naudanlihan määrässä, jos asialle ei tehdä jotain.

Atrian vastaus haasteeseen on emolehmätuotannon kehittäminen. Nurmivaltaiset pellot on luontaisinta hyödyntää nautojen ruokintaan ja laadukkaan pihvilihan suosio kasvaa koko ajan.

Olemme Atrialla käynnistäneet emolehmätuotannon kehitysohjelman. Tavoitteenamme on saada 10 000 emolehmää lisää Atrian ketjuun.

”Sopimustuottajan sujuva arki on tähänkin asti ollut toimintamme ytimenä”, toteaa Atria Nauta hankintajohtaja Sinikka Hassinen. Atria Nauta lihatilojen asiakkuuspäälliköt laativat ruokintasuunnitelmia emolehmätiloille ja auttavat tiloja tuotannon kehittämisessä laajemminkin. Monipuoliset raportit antavat tukea tilan kehittämiseen. Atria Nauta siitoseläinvälitys hoitaa siitoseläinten hankintaa emolehmätiloille sekä nuorten siitossonnien asematestausta ja välitystä.

Atrian Emolehmä 2020 kehitysohjelman keskeisinä tuoreimpina elementteinä ovat konseptimallit emolehmäpihattoihin, emolehmätuotannon investointilisä ja uudenlainen rahoitusmalli eläinaineksen hankintaan sekä palvelut eläinterveyteen ja tuotannon johtamiseen.

Konseptinavetoilla toimivat eläinsuojat ja rakennuskustannus kuriin

Atria Nauta konseptipihattomallit emolehmätiloille julkaistiin Sarka-messuilla tammikuussa 2017. Konseptipihattoja kehiteltiin edellinen vuosi tiiviissä yhteistyössä emolehmätuottajien, Rakennusinsinööritoimisto Tiimin ja Rakennusliike Poukkulan kanssa.

Konseptipihattomallien lähtökohtana on toimivat ja helppohoitoiset rakennukset, jotka mahdollistavat hyvät tuotantotulokset. Konseptipihatot täyttävät rakentamismääräykset ja hyvinvointikorvauksen ehdot. Keskeistä on edullinen ja kustannustehokas rakentaminen, jotta uuden emopaikan hinta pysyy kustannusarviossa. On myös tärkeää, että rakentaminen sujuu suunnitellussa aikataulussa ja konseptipihatoissa urakointi on vaihtoehtona.

Konseptimalleja on tällä hetkellä neljä; kaksi hiekkaparsipihattoa 60 emolle, tasapohjainen pihatto 80 emolle sekä luomutuotantoonkin soveltuva makuu- ja ruokintakatoksista sekä jaloittelutarhasta koostuva malli 100-130 emolle.

Konseptimallien lisäksi kannustamme sopimustuottajia investointeihin emotilojen investointilisällä, joka otettiin käyttöön huhtikuussa 2017.

”Iloitsemme siitä miten rivakasti Atrian sopimustuottajat ovat lähteneet investointeja toteuttamaan”, kertoo Hassinen. Tänä vuonna toteutuu runsas 1 000 uutta emolehmäpaikkaa ja ensi vuodelle suunnitelmia on vireillä 2 500.

Yhteistyöllä uusia palveluita ja tulosta tuotantoon

A-Emolehmäluotto on uudenlainen rahoitusmalli emolehmätiloille siitoseläinten hankintaan. A-Emolehmäluotto on kehitetty yhdessä OP Yrityspankin kanssa. Emolehmätila voi hakea luottolimiitin, jonka puitteissa siitoseläinten hankintoja rahoitetaan. A-Emolehmäluotto on aiempia rahoitusmalleja edullisempi ja pitkäaikaisempi.

Olemme kehittäneet tuotannon johtamiseen kaikille emolehmätiloille soveltuvaa Minun Maatilani -ohjelmistoa yhdessä Mtech Oy:n kanssa sekä emolehmätilojen terveydenhoidon palvelumallia yhdessä Emovet Oy:n kanssa. Nämä palvelut auttavat emolehmätiloja parantamaan emolehmätilan tuottavuutta ja tuotannon kannattavuutta.

”Näemme, että uusien palveluiden kehittäminen emolehmätilojen tueksi on välttämätöntä. Hyvien yhteistyökumppanien kanssa syntyy tulosta tuotantoon”, toteaa Hassinen.

Hankintajohtaja Sinikka Hassinen, Atria Nauta, p. 040 643 1991, sinikka.hassinen@atria.com

Materiaalit

Atrian Emolehmä 2020 -ohjelmaa kommentoi myös emolehmätuottaja Ahti Hannula Sievistä. Voit katsoa videon täältä: https://youtu.be/kqGl-QzUgqU

Kuvia emolehmärakentamisesta ja tänään järjestetyn lehdistötilaisuuden esitykset kuvapankissamme: http://materialbank.atria.fi/l/86MHLhwQBp_6

• alkutuotanto

Atria on Pohjoismaiden, Venäjän ja Viron johtavia liha- ja ruoka-alan yrityksiä. Olemme asiakkaidemme, henkilöstömme ja omistajiemme arvostama yli 110-vuotias yritys. Yrityksemme uusiutuminen ja kasvu perustuvat erinomaiseen kaupalliseen osaamiseen, tehokkaaseen toimintaan ja yhtenäiseen, kestävää menestystä arvostavaan toimintatapaan.

Päätuotteemme, Hyvä Ruoka, tuottaa paremman mielen ja kestävää arvoa kaikille sidosryhmillemme. Hyvä ruokamme on vastuullisesti ja eettisesti tuotettua, ravitsevaa ja turvallista. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli noin 1,35 miljardia euroa ja palveluksemme oli noin 4 315 liha- ja ruoka-alan osaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Virossa. Atria Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä vuodesta 1994 lähtien.

www.atria.com