Uutta kilpailua Etelä-Suomen sikarehumarkkinoille

Agrox Oy ja A-Rehu Oy aloittavat yhteistyön sikarehujen valmistuksessa. Käytännössä yhteistyö tarkoittaa sitä, että Agroxin uuden Mynämäen rehutehtaan valmistuessa 2016 tehtaassa valmistetaan kahdella linjalla Agroxin siipikarjarehuja ja A-Rehun sikarehuja.

"Etelä-Suomessa oli selvästi tilaa ja tarvetta uudelle rehutoimijalle ja tartuimme mahdollisuuteen. Samalla mietimme, miten saisimme rehutehtaasta mahdollisimman toimivan kokonaisuuden. Yhteistyö A-Rehun kanssa varmistaa tehtaalle hyvän käyttöasteen ja hyödymme molemmat yhteistyöstä raaka-aineiden hankinnassa", Juha Forsbom kommentoi.

A-Rehu on tähän asti valmistanut sikarehuja vain Koskenkorvan rehutehtaalla Etelä-Pohjanmaalla eikä välimatkan ja sitä myötä rahtien takia ole pystynyt toimimaan kilpailukykyisesti eteläisimmässä Suomessa. "Yhteistyömme Agroxin kanssa on tärkeää kaikkien eteläsuomalaisten sikatilojen kannalta, sillä markkinoilla ei ole viimeiseen vuoteen juuri ollut kilpailua", A-Rehun toimitusjohtaja Jari Leija valottaa yhteistyön kannustimia. Sikarehujen tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin sekä tilojen ruokintasuunnitelmat hoitaa jatkossakin A-Rehu.

A-Rehu on koko toimintansa ajan kehittänyt voimakkaasti suomalaista sikojen ruokintaa ja erityisesti komponenttiruokintaa, jossa edullinen ja toimiva eläinten ruokinta perustuu tilan omaan viljaan, elintarviketeollisuuden sivujakeisiin kuten ohravalkuaisrehuun ja A-Rehun valmistamiin täydennysrehuihin. "Etelä-Suomessa on historiallisista syistä paljon täysrehuruokintaa, johon meiltä myös löytyy hyviä tuotteita. Olipa tilalla komponentti- tai täysrehuruokinta, teemme parhaamme että rehu toimii ja tilan tuotantotulokset kehittyvät hyvään suuntaan", A-Rehun sikarehujen kehittämispäällikkö Kimmo Kytölä toteaa.

Agrox ja A-Rehu ovat molemmat tuottajien omistamia rehuyrityksiä. Molempien tavoitteena on maksimoida tilojen tulos ja tuotantotulokset ja tehdä rehut kannattavasti, mutta ei omaa tulostaan maksimoiden. Siksi yhteistyön aloittaminen tuntui luontevalta, toimitusjohtajat Forsbom ja Leija toteavat.

Lisätietoja antavat
Juha Forsbom, Agroxin toimitusjohtaja, p. 0400 473 875
Jari Leija, A-Rehun toimitusjohtaja, p. 040 559 7213

Atria Suomi on osa kasvavaa ja kansainvälistä elintarvikealan yritystä Atria Oyj:tä. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Pohjoismaissa,Venäjällä ja Baltian alueella. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2014 noin 1 426 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on lähes 5 000 henkilöä. Atria Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Nurmossa, Kuopiossa, Kauhajoella, Forssassa, Sahalahdella ja Jyväskylässä. Atrian juuret ulottuvat vuoteen 1903,jolloin perustettiin sen vanhin omistajaosuuskunta. Atria Oyj:n osakkeet listataan Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

www.atriagroup.com.