Espoon käräjäoikeuden päätös asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeen vertailuvuokrasta vastaa Avain Asumisoikeuden noudattamaa tulkintaa

Espoon käräjäoikeus on antanut päätöksensä asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden vertailuvuokratason määrittelyä koskevassa tapauksessa, jossa 10 asumisoikeusasukasta nosti kanteen Avain Asumisoikeus Oy:tä vastaan. Kantajat esittivät vastikkeiden vertailuperusteeksi tilastokeskuksen tilastojen mukaisia ARA-vuokra-asuntojen tilastovuokria. Kaikki 10 kannetta hylättiin.

Oikeudenkäynnin keskiössä on ollut asumisoikeuslain tulkinta käyttövastikkeen oikean tason määrittelystä. Enimmäisvastikkeen tasoa on tulkittu kantajan ja vastaajan tahoilla eri tavoin ja nyt sille haettiin käräjäoikeuden vahvistamaa lain tulkintaa. Espoon käräjäoikeus on vahvistanut, että asumisoikeusasuntojen vastikkeita ei tule verrata ARA-vuokra-asuntojen vuokriin tai vuokratilastoihin.

”Olemme tyytyväisiä käräjäoikeuden päätökseen, joka vastaa käyttämäämme linjaa vastikkeiden määrittelyssä. Päätös myös vahvistaa ARAn ja ympäristöministeriön linjaaman tulkinnan”, kertoo Avain Asumisoikeus Oy:n toimitusjohtaja Maarit Toveri.

Lisätiedot:

Maarit Toveri, toimitusjohtaja, Avain Asumisoikeus Oy

maarit.toveri@avainyhtiot.fi

Avain Asumisoikeus Oy on Suomen kolmanneksi suurin asumisoikeusasuntojen omistaja ja valtakunnallisesti merkittävä yleishyödyllinen yhtiö. Avain Asumisoikeus kuuluu Avain Yhtiöt -konserniin, jokaon erikoistunut asuntojen ja asumisen palvelujen tuottamiseen, rakennuttamiseen, isännöintiin sekä korjausrakentamiseen. Avain Yhtiöiden omistuksessa on yli 7 000 asuntoa ja tavoitteena on rakennuttaa vuosittain 1 000 uutta asuntoa keskeisille kasvualueille Suomessa. Konsernin vuosittaisten investointien arvo on lähes 100 M€.