Tiedote -

Avain Yhtiöt ja Pohjola Rakennus Oy Häme toteuttavat vuokra- ja asumisoikeusasuntoja sekä palvelutalon Tampereelle

Elinkaarikorttelin rakentaminen Tampereen Tesomalle on parhaillaan käynnissä. Avain Yhtiöt rakennuttaa kortteliin 46 vuokra-asuntoa, 39 asumisoikeusasuntoa ja 111 palvelutalon asuntoa. Rakennusurakoitsijana hankkeessa toimii Pohjola Rakennus Oy Häme.

Tavoitteena sukupolvia yhdistävä asunto- ja palvelukortteli

Tesoman elinkaarikorttelin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota yhteisöllisyyttä tukeviin ratkaisuihin ja asumismuotojen monipuolisuuteen. Korttelin asumisratkaisut on suunniteltu laaja-alaisesti eri eri-ikäisille sekä erilaisissa elämäntilanteessa oleville ihmisille ja asumismuotojen kirjo tulee olemaan runsas.

”Suunnittelumme tavoitteena oli toteuttaa alueelle sen asuntotarjontaa monipuolistava laadukas ja sukupolvia yhdistävä asunto- ja palvelukortteli. Erityisen mielenkiintoista hankkeessa on nimenomaan elinkaariasumisen monimuotoisuus ja vahva yhteisöllisen asumisen läsnäolo”, kertoo Avain Asumisoikeus Oy:n toimitusjohtaja Maarit Toveri.

Yhteisöllistä asumista on tuettu monenlaisilla ratkaisuilla. Talojen sisäänkäyntien yhteydessä on pihalle avautuva oleskelu- ja harrastusaula. Katutasossa löytyy ruokala ja monipuolisia yhteistiloja muun muassa askarteluun ja musiikin harrastamiseen. Korttelin sydän on pihatalo, josta löytyy askartelutiloja, sauna ja monitoimitila vaikka juhlien järjestämiseen. Viestintää korttelin asioista ohjataan aulatilojen ja pihatalon digitaalisilla näytöillä, joita voi käyttää myös mobiilisovelluksella. Korttelissa on yhteiskäyttöauto ja pysäköinti on pihakannen alla pysäköintihallissa, josta on suora sisäyhteys rakennuksiin.

Suunnittelijana Arkkitehtitoimisto Ahonen & Kangasvieri, rakennusurakoitsijana Pohjola Rakennus Oy Häme

Elinkaarikorttelin arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Ahonen & Kangasvieri. Hankkeen pääarkkitehti Janne Kangasvieri odottaa jo mielenkiinnolla yhteisöllisyyden toteutumista: ”Avain Yhtiöt tarttui ennakkoluulottomasti Tampereen kaupungin esittämään haasteeseen uudentyyppisen korttelin kehittämisestä. On kiinnostavaa nähdä, kuinka tulevat asukkaat tarttuvat samaan haasteeseen ja millainen yhteishenki taloihin syntyy.”

”On hienoa päästä toteuttamaan näin mittavaa hanketta juuri Avain Yhtiöiden kanssa yhteistyössä, joka on meille tuttu ja turvallinen kumppani. Tesoman elinkaarikortteli on meille erinomainen urakka vapaarahoitteisen tuotantomme rinnalle”, toteaa Pohjola Rakennus Oy Hämeen tuotantojohtaja Miika Oksanen.

Tesoma kehittyy ja monipuolistuu – tavoitteena asukkaiden hyvinvoinnin lisääminen

Länsi-Tampereella sijaitsevan Tesoman aluekeskuksen vaikutusalueella asuu noin 15 000 asukasta. Tesoman kehitys on ollut voimakasta ja käynnissä on lukuisia asemakaavamuutostöitä ja rakennushankkeita. Alueen palvelut monipuolistuivat merkittävästi, kun uusi hyvinvointikeskus ja Westerin liikekeskus päivittäistavarakauppoineen avattiin keväällä 2018. Hyvinvointikeskus on tesomalaisten uusi kohtaamispaikka, jossa on saman katon alla, kolmessa kerroksessa kaupungin palveluja kirjastosta terveysasemaan. Hyvinvointikeskuksen katutasosta löytyvät muun muassa yhteisökahvila sekä neuvonta- ja ohjauspiste. Tesoman päiväkodin ja koulun uusi rakennus valmistui vuoden alussa. Uuteen koulurakennukseen muuttaa yhteensä 880 esiopetuksen ja 1–9 -luokkien oppilasta. Uuden koulurakennuksen yhteyteen muuttaa 140-paikkainen Tesoman päiväkoti elokuussa 2018. Tesoman uimahallin viereen valmistui syksyllä 2017 uusi jäähalli puretun vanhan jäähallin tilalle.

Tesoman elinkaarikortteli on merkittävä osa myös Tampereen Oma Tesoma -hanketta. Oma Tesoma toimii palveluiden ja kaupunkisuunnittelun kokeilualueena Tampereella. Hankkeessa vahvistetaan Tesoman hyvinvointia, elinvoimaisuutta ja kiehtovuutta. Oma Tesoma -hanke toteutetaan alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden kanssa. Elinkaarikortteli on merkittävä osa omatesomalaista kaupunkikehittämistä. Tampereen kaupunki järjesti elinkaarikorttelin toteutuksesta vuonna 2016 tontinluovutuskilpailun. Tuomariston, samoin kuin yleisön, suosikki oli Kohtaaminen-ehdotus. Sen tekijöiksi osoittautuivat Avain Yhtiöt Oy ja T2H Yhtiöt Oy tytäryhtiöineen. Elinkaarikorttelin pääsuunnittelija on arkkitehti SAFA Janne Kangasvieri. Tuomariston mukaan voittaneen ehdotuksen parhaana antina pidettiin kehittämiskelpoista korttelin kokonaistoteutusta. Tuomaristo arvosti muun muassa ehdotuksen yhteisösenioriasuntoja, muistisairaiden omatoimisen ulkoilun aluetta sekä pihataloa, joka tuo korkeaan rakentamiseen vaihtelua ja lisää yhteisöllisyyttä.

”Olemme erittäin iloisia ja tyytyväisiä siihen, miten Tesoman keskustan uusi rakentaminen ja sen osana elinkaarikortteli tuottavat monenlaista ja innovatiivisiakin asuntoja. Samalla Tesoman keskustan ja katuvarsien kaupunkikuva ja imago uudistuvat”, kehuu asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä Tampereen kaupungilta.

Lisätietoja:

Maarit Toveri, toimitusjohtaja, Avain Asumisoikeus Oy, p. 0500 103 888, maarit.toveri@avainyhtiot.fi

Mauri Puljujärvi, projektipäällikkö, Avain Rakennuttaja Oy, p. 040 089 1779, mauri.puljujarvi@avainyhtiot.fi

Miikka Routama, toimitusjohtaja, Pohjola Rakennus Oy Häme, p. 044 751 0291, miikka.routama@pohjolarakennus.fi

Juha Metsälä, konsernijohtaja, Pohjola Rakennus Group PRG Oy, p. 041 459 0600, juha.metsala@pohjolarakennus.fi

Avain Yhtiöt -konserni on erikoistunut asuntojen ja asumisen palvelujen tuottamiseen, rakennuttamiseen, isännöintiin sekä korjausrakentamiseen. Konsernin tavoitteena on rakentaa ja ylläpitää toimivaa ja turvallista elinympäristöä sekä kehittää kokonaisvaltaista asumisen ja rakentamisen laatua. Avain Yhtiöiden omistuksessa on yli 7 500 asuntoa ja tavoitteena on rakennuttaa vuosittain 1 000 uutta asuntoa keskeisille kasvualueille Suomessa. Konsernin vuosittaisten investointien arvo on lähes 100 M€. www.avainasunnot.fi

Pohjola Rakennus Oy Häme on osa Pohjola Rakennus-konsernia, joka on projektinjohtomallilla toimiva rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani. Pohjola Rakennus on rakentanut yli 10 000 kotia, ja se kuuluu suurimpiin asuntorakentajiin Tampereen, Turun ja Jyväskylän alueella. Tällä hetkellä Pohjola Rakennuksella on noin 2000 asuntoa rakenteilla. Lisäksi Pohjola Rakennus toteuttaa liike-, tuotanto- ja toimitiloja, infra- ja peruskorjauskohteita. Konserni työllistää yhteensä noin 3000 henkilöä, joista omaa henkilökuntaa on noin 200. Konsernin tavoitteena on olla johtava asuntorakentaja toiminta-alueillaan. www.pohjolarakennus.fi