Tiedote -

Lappajärven kunnan ja Attendo Oy:n sekä Avain Palvelukodit Oy:n väliset kauppakirjat ja sopimukset allekirjoitettiin tänään 15.6.2018 klo 12 Lappajärven kunnanvirastolla

Yli vuoden kestäneen kaupanteon lopputuloksena Lappajärven kunta on myynyt Attendo Oy:lle terveyskeskusrakennuksen ja Avain Palvelukodit Oy:lle Ara-rahoitteiset 48-paikkaisen tehostetun palveluasumisen yksikön Lintukodin ja 15-paikkaisen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön Joelinkodin. Joelinkoti myytiin tontteineen, Lintukodin ja terveyskeskuksen tontit vuokrattiin rakennusten ostajille. Myös kaikki kiinteistöissä oleva kunnan omistama irtain siirtyi ostajille. Kauppahintojen yhteissumma oli 7.142.345 €, mistä runsaat 4,5 milj€ koostuu ostajalle siirtyvistä korkotukilainoista.

Lappajärven kunta vuokrasi kaikki kiinteistöt takaisin, ja ne jatkavat nykyisessä käytössä. Sopimuksiin sisältyy lisäksi Attendon velvoite järjestää kunnassa valinnanvapauteen perustuvaan rahoitukseen liittyen tiettyjä sote-palveluita, sekä sitoutuminen kunnan tiettyjen takausvastuiden hoitamiseen. Kaupan toteutuminen ei ole sidottu sote-uudistuksen toteutumiseen, mikäli se toteutuu, voi maakunta jatkaa terveyskeskuksessa haluamiensa sote-palveluiden tuottamista, joten tältä osin kaupalla ei ole rajoittavaa vaikutusta maakunnan palveluverkkoa suunniteltaessa.

Siltä osin, kun Attendo siirtyy palvelujen tuottajaksi, se sitoutuu ottamaan rakennuksissa työskentelevän henkilöstön palvelukseensa.

Lisätietoja antavat:

Perttu Liukku, toimitusjohtaja, Avain Yhtiöt Oy, puh. 050 66169

Tuomo Lehtiniemi, kunnanjohtaja, Lappajärven kunta, puh. 044 369 9611

Avain Yhtiöt on suomalainen konserni, joka on erikoistunut asuntojen ja asumisen palvelujen tuottamiseen, rakennuttamiseen, isännöintiin sekä korjausrakentamiseen. Konsernin tavoitteena on rakentaa ja ylläpitää toimivaa, turvallista ja ympäristöystävällistä elinympäristöä sekä kehittää kokonaisvaltaista asumisen ja rakentamisen laatua. Avain Yhtiöiden omistuksessa on yli 7 500 asuntoa ja tavoitteena on rakennuttaa vuosittain 1 000 uutta asuntoa keskeisille kasvualueille Suomessa.