Seth Godin Avauksen lounastilaisuudessa: Jokainen on markkinoija

”Nykyään on tärkeintä osata myydä. Valmistamisen osaaminen lakkasi olemasta tärkeää jo kauan sitten”, sanoi Seth Godin Avauksen isännöimässä lounastilaisuudessa, joka järjestettiin Tukholmassa Nordic Business Forumin yhteydessä tammikuun 24. päivänä. Godinin mukaan myymisen vaikeus kuitenkin kasvaa koko ajan eksponentiaalisesti, kun markkinat pirstoutuvat eivätkä kuluttajat enää hae suurinta ja kauneinta brändiä. ”Suosituin brändi niin oluessa kuin monissa muissa tuotekategorioissa on ’jokin muu’.”

Godin vertasi markkinoijia kaloihin, jotka ovat siirtymässä seuraavaan evoluutiovaiheeseen. ”Ne ovat olleet todella hyviä uimaan, mutta nyt niiden pitää opetella kävelemään”, Godin sanoi. Digitalisaatio on ollut jokapäivää jo yli kaksikymmentä vuotta, mutta moni yritys ihmettelee yhä, mitä tehdä seuraavaksi. ”Talo on tulessa, pidetäänkö palaveri?” Godin kysyi yleisöltä.

Laajamittainen brändinrakennus ei enää toimi kuten ennen. Moni asia, jossa markkinoijat ovat olleet hyviä, eivät Godinin mukaan enää ole tärkeitä. Yritysten on ymmärrettävä, että toimitusjohtajaa myöten jokainen yrityksen työntekijä on markkinointiosaston palveluksessa. Koska nykyään ei enää ole olemassa keskivertoasiakasta, yritysten on keksittävä aivan uusia tapoja pitää yhteyttä asiakkaisiinsa ja tuottaa ainutlaatuista arvoa. ”Jos aloittaisin yrityksen tänään, kysyisin itseltäni, onnistuisiko minun olla suhteissa tekstiviestin välityksellä 2 000 ihmisen kanssa.”

Godin näkee markkinoinnilla olevan kaksi polkua tulevaisuuteen. Toista ohjaavat data ja algoritmit, se on yhä pidemmälle automatisoitu, ja siihen liittyy yhä vähemmän ihmisiä. Toinen polku on ”Runoutta – tehdä taiasta todellisuutta. Pitää nähdä asioita, joita ihmiset eivät ole aikaisemmin nähneet”, sanoo Godin. Henkilökohtaisesti hän kannattaa jälkimmäistä tapaa.

Moderaattorina Seth Godinin lounasesiintymisessä toimi Avauksen Ruotsin maajohtaja Emma Storbacka. Hän tunnusti ryhtyneensä markkinoijaksi luettuaan Godinin kirjan The Purple Cow opiskellessaan liiketaloutta 2000-luvun alussa.

Lisätietoja: Emma Storbacka, Country Manager Sweden
emma.storbacka@avaus.se

Avaus Marketing Innovations on digitaalisen markkinoinnin ja markkinoititeknologian pohjoismainen erikoisasiantuntia. Avaus auttaa asiakkaitaan parantamaan tulostaan yhdistämällä sisältöjä, analytiikkaa, teknologiaa, digitaalista mediaa ja kasvuhakkerointia. Tärkeimmät teknologiakumppanit ovat Adobe, Salesforce och Marketo. Avauksella on 150 työntekijää Ruotsissa, Suomessa ja Puolassa.