Ratamo-kirjastot valitsivat Axiell Aurora -kirjastojärjestelmän

Ratamo-kirjastokimppa koostuu neljästä kunnasta, Hausjärvi, Hyvinkää, Nurmijärvi ja Riihimäki, joissa on yhteensä 126 407 asukasta. Ratamo-kimppa valitsi kirjastojensa toimintojen ylläpitämiseen Axiell Finland Oy:n kehittämän avoimen hallinnan Aurora-kirjastojärjestelmän.

Ratamo-kimppaan kuuluvilla kirjastoilla on jo ennestään ollut käytössä Axiell Finland Oy:n kehittämä PallasPro-kirjastojärjestelmä. Axiell Finland Oy osallistui Ratamo-kirjastojen järjestämään kirjastojärjestelmä-kilpailutukseen, jonka tuloksena Ratamo-kimppa päätti hankkia avoimen hallinnan Aurora-kirjastojärjestelmän. Hankinnan päätöksenä olivat hinta ja laatupisteet. Sopimus kirjastojärjestelmän toimituksesta allekirjoiteittiin 25.4.2017. Aurora-kirjastojärjestelmän asennus tehdään vuoden 2017 loppuun mennessä.

Hyvinkään kaupunginkirjaston kirjastotoimenjohtaja Mervi Jokinen kommentoi: ”Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen tuntui hyvältä. Nyt olemme askeleen lähempänä uuden kirjastojärjestelmän käyttöönottoa. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa uusien palvelujen tarjoamisen asiakkaille, kuten itsepalvelunoudon. Paljon työtä on kuitenkin vielä edessä, ennen kuin uusi kirjastojärjestelmä on käytössä.

Kirjastokimppa tarkoittaa kahden tai useamman kirjaston välistä yhteistyötä, joka voi ylittää kunta- ja hallintorajat. Yleisin yhteistyömuoto on kirjastojen yhteinen kirjastojärjestelmä.

Axiell Aurora on Suomessa suunniteltu monipuolinen avoimen hallinnan kirjastojärjestelmä. Selainpohjainen järjestelmä tarjoaa kirjastoammattilaisille joustavan työkalun kirjaston eri toimintojen ylläpitämiseen. Järjestelmä tukee useita rajapintoja ja on muokattavissa kirjastojen yksilöllisiä käyttötarpeita vastaavaksi. Axiell Aurora -kirjastojärjestelmä on avainlipputuote.

Axiell Finland Oy kehittää innovatiivisia IT-ratkaisuja suomalaisille kirjastoille. Toimipisteet sijaitsevat Vantaalla ja Jyväskylässä. Olemme osa kansainvälistä Axiell Group -konsernia, joka kehittää IT-ratkaisuja kirjastoille, kouluille, arkistoille, museoille ja viranomaisille 55:ssä maassa. Axiell konsernin pääkonttori on Ruotsin Lundissa. Konserni työllistää yli 300 työntekijää 24:ssä toimistossa. Lue lisää: www.axiell.fi

Päätuotteet ovat Axiell Aurora -kirjastojärjestelmä, Axiell Arena -verkkokirjasto ja Axiell Avoin Kirjasto -omatoimikirjastokonsepti.

Mervi Jokinen, kirjastotoimenjohtaja, Hyvinkään kaupunginkirjasto
Puh. 019 459 2426, mervi.jokinen@hyvinkaa.fi

Martti Wuolijoki, maajohtaja, Axiell Finland Oy
Puh. 050 084 8499, martti.wuolijoki@axiell.com

• Kirjasto, museo

• ratamo-kirjastot
  • kirjastojärjestelmä
  • aurora
  • axiell
  • nurmijärvi
  • hausjärvi
  • riihimäki
  • hyvinkää
  • kirjasto

Axiell Finland Oy kehittää innovatiivisia IT-ratkaisuja suomalaisille kirjastoille. Toimipisteet sijaitsevat Vantaalla ja Jyväskylässä. Olemme osa kansainvälistä Axiell Group -konsernia, joka kehittää IT-ratkaisuja kirjastoille, kouluille, arkistoille, museoille ja viranomaisille 35:ssä maassa. Axiell konsernin pääkonttori on Ruotsin Lundissa. Konserni työllistää yhteensä noin 290 työntekijää 24:ssä toimistossa.

Päätuotteet ovat Axiell Aurora kirjastojärjestelmä, Axiell Arena verkkokirjasto ja Axiell Avoin Kirjasto -itsepalvelukirjastokonsepti.