Tiedote -

Uusi Pohjanmaalle muodostuva kirjastokimppa valitsi Axiell Aurora kirjastojärjestelmän

Joulukuun alussa muodostuu uusi kirjastokimppa, joka koostuu 22 erikokoisesta kunnasta Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella. Kyseessä on yksi Suomen suurimmista kirjastokimpoista, jonka keskuksena toimii Seinäjoen maakuntakirjasto. Uusi kirjastokimppa on valinnut seuraavaksi kolmeksi vuodeksi kirjastojensa toimintojen ylläpitämiseen Axiell Aurora kirjastojärjestelmän. Kirjastokimpan nimi julkistetaan 1.12.2016.

Uuteen kimppaan kuuluvilla kirjastoilla on jo ennestään ollut käytössä Axiell Finland Oy:n kehittämä Aurora kirjastojärjestelmä, mutta nyt kirjastojen tietokannat yhdistetään. Axiell tekee yhdistämisen määrityksen syksyllä 2016 ja itse yhdistämistyö tapahtuu tammi-helmikuun aikana. Yhdistämisprojektin pitäisi olla valmis maaliskuussa 2017. Yhdistämisen jälkeen sekä kirjastojen henkilökunta että kuntien asukkaat voivat hyödyntää koko kirjastokimpan yhteisiä aineistotietokantoja.

Seinäjoen kaupunginkirjaston ja maakuntakirjaston kirjastotoimenjohtaja Mervi Heikkilä kommentoi: ”Koska kaikilla kimppaan yhteen liittyvillä kirjastoilla on jo käytössä Aurora-järjestelmä, koimme sen tässä tilanteessa järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Ohjelmisto on kaikille tuttu ja toimiva. Kimpan yhteistyön tuloksena saavat kirjastojen asiakkaat käyttöönsä aikaisempaa paljon laajemmat kokoelmat, sekä fyysiset, että virtuaaliset. Kirjastojen henkilöstöjen asiantuntemusta voidaan hyödyntää paremmin asiakkaiden hyväksi yli kuntarajojen. Asiakkaat ovat tasa-arvoisemmassa asemassa aikaisempaan verrattuna, sillä uudelle kirjastokimpalle tulee myös yhteiset käyttösäännöt.”

Uusi kirjastokimppa muodostuu Seinäjoen maakuntakirjaston ympärille ja siihen yhdistyvät seuraavat kirjastot:

• Seitti-kirjastot: Seinäjoen ja Kuortaneen kirjastot (Seinäjoen tietokannassa ovat myös Nurmon, Ylistaron ja Peräseinäjoen lähikirjastot, Törnävän kirjasto, Keski-Nurmon kombikirjasto, lukion kirjasto ja kaksi kirjastoautoa)
  • Lakia-kirjastot: Lapuan, Kauhavan, Isonkyrön, Laihian ja Jalasjärven kirjastot (Lakia-kimppaan kuuluvat myös Alahärmän (omatoimiaikaa), Ylihärmän (omatoimiaikaa), Kortesjärven lähikirjastot sekä Lapuan, Kauhavan, Laihian ja Jalasjärven kirjastoautot ja Tiistenjoen sivukirjasto, sekä Lapuan lukion ja yläkoulun koulukirjastot)
  • Oiva-kirjastot: Ähtärin ja Alavuden kirjastot (kimppaan kuuluu myös Töysän lähikirjasto sekä Alavuden ja Ähtärin kirjastoautot)
  • Krannit-kirjastot: Kauhajoen, Kurikan, Isojoen, Karijoen, Kaskisten ja Teuvan kirjastot (kimppaan kuuluvat myös Jurvan lähikirjasto, Päntäneen kirjasto, Kauhajoen koulukirjastot sekä Kauhajoen ja Kurikan kirjastoautot)
  • YTY-kirjastot: Alajärven, Evijärven, Soinin, Lappajärven ja Vimpelin kirjastot sekä Vetelin ja Perhon kirjastot (kimppaan kuuluvat myös Alajärven ja Lappajärven kirjastoautot, Alajärven koulukeskuksen kirjasto ja Lehtimäen kirjasto)
  • Ilmajoen kunnankirjasto ja kirjastoauto

Kirjastokimppa
tarkoittaa kahden tai useamman kirjaston välistä yhteistyötä, joka voi ylittää kunta- ja hallintorajat. Yleisin yhteistyömuoto on kirjastojen yhteinen kirjastojärjestelmä.

Axiell Aurora on Suomessa suunniteltu monipuolinen kirjastojärjestelmä. Selainpohjainen järjestelmä tarjoaa kirjastoammattilaisille avoimen ja joustavan työkalun kirjaston eri toimintojen ylläpitämiseen. Järjestelmä tukee useita rajapintoja ja on muokattavissa kirjastojen yksilöllisiä käyttötarpeita vastaavaksi. Axiell Aurora kirjastojärjestelmä on avainlipputuote.

Lisätietoja

Mervi Heikkilä, kirjastotoimenjohtaja, Seinäjoen kaupunginkirjasto - maakuntakirjasto*
Puh. 044 754 1621, mervi.heikkila@seinajoki.fi

Martti Wuolijoki, maajohtaja, Axiell Finland Oy
Puh. 050 084 8499, martti.wuolijoki@axiell.com

• Koulutus

• kirjastot
  • pohjanmaa
  • etelä-pohjanmaa
  • keski-pohjanmaa
  • seinäjoki
  • axiell

Axiell Finland Oy kehittää innovatiivisia IT-ratkaisuja suomalaisille kirjastoille. Toimipisteet sijaitsevat Vantaalla ja Jyväskylässä. Olemme osa kansainvälistä Axiell Group -konsernia, joka kehittää IT-ratkaisuja kirjastoille, kouluille, arkistoille, museoille ja viranomaisille 35:ssä maassa. Axiell konsernin pääkonttori on Ruotsin Lundissa. Konserni työllistää yhteensä noin 290 työntekijää 24:ssä toimistossa.

Päätuotteet ovat Axiell Aurora kirjastojärjestelmä, Axiell Arena verkkokirjasto ja Axiell Avoin Kirjasto -itsepalvelukirjastokonsepti.