Tiedote -

MS-liitto vetoaa päättäjiin: MS-taudin alkuvaiheen seurantaa ja hoitoa tehostettava

MS-tauti on nuorten aikuisten yleisin vakava neurologinen sairaus. Kyseessä on tulehdus aivoissa, joka etenee ajan myötä heikentäen toimintakykyä pysyvästi:

·  Enintään viisi vuotta MS-tautia sairastaneista potilaista 51 % liikkuu ongelmitta. [i]

·  Vastaava luku yli 10 vuotta sairastaneiden keskuudessa on 22 %, eli merkittävästi alhaisempi. [ii]

MS-taudin etenemistä on uusimpien Käypä hoito –suositusten mukaan seurattava aktiivisesti.[iii] Tutkimustulokset kertovat, että lähes joka viides MS-tautia sairastava ei ole käynyt lääkärissä pahenemisvaiheen yhteydessä. [iv]

MS-liitto vetoaa päättäjiin, että MS-taudin kriittistä alkuvaiheen seurantaa tehostettaisiin ja siihen kohdistettaisiin riittävästi resursseja, jotta MS-potilaat pysyisivät työ- ja toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään.

Suomessa on noin 7 000 MS-tautia sairastavaa henkilöä. MS on etenevä neurologinen sairaus, jonka kulku on yksilöllinen, vaihteleva ja vaikeasti ennustettava. MS todetaan tavallisesti 20–40 vuoden iässä.

[i] Tutkimuksen toteutti Kaufmann Agency Oy MS-liiton ja Biogen Idec Finland Oy:n toimesta 25.9.-31.10. Tutkimukseen vastasi 502 MS-tautia sairastavaa potilasta.

[ii] Tutkimuksen toteutti Kaufmann Agency Oy MS-liiton ja Biogen Idec Finland Oy:n toimesta 25.9.-31.10. Tutkimukseen vastasi 502 MS-tautia sairastavaa potilasta.

[iii]MS-taudin Käypä hoito –suositus (01/2013): http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/hoi/hoi36070.pdf

[iv] Tutkimuksen toteutti Kaufmann Agency Oy MS-liiton ja Biogen Idec Finland Oy:n toimesta 25.9.-31.10. Tutkimukseen vastasi 502 MS-tautia sairastavaa potilasta.

CO-FI-0047

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• multippeliskleroosi
  • ms-tauti
  • ms
  • MS-tauti ja elämänlaatu

Biogen Idec perustettiin vuonna 2003, kun yritykset Biogen ja IDEC Pharmaceuticals fuusioituivat. Tutkimus- ja kehitystyömme alkoi kuitenkin jo 30 vuotta sitten.

Nykyisin toimintamme kattaa koko prosessin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä tuotantoon kolmessa omassa tehtaassa sekä myös markkinoinnin ja myynnin. Toimintamme on maailmanlaajuista, sillä meillä on oma myyntiyhtiö useimpien Euroopan maiden lisäksi Japanissa, Kanadassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Kiinassa ja Intiassa sekä yhteistyösopimuksia muissa maissa olevien yritysten kanssa.

Pääkonttorimme sijaintipaikka on Cambridge, Boston, USA, ja pohjoismainen pääkonttorimme sijaitsee Kööpenhaminassa, Tanskassa.

Heli Tapio

Lehdistön yhteyshenkilö Market Access and Public Affairs Manager +358 40 8410 677