Tiedote -

Blåkläder aloittaa yhteistyön Amerikkalaisen avaruusmatkailun pioneerin XCOR Aerospace:n kanssa

Blåkläder julkaisee tänään yhteistyönsä Amerikkalaisen yksityisiä avaruuslentoja ja rakettimoottoreita kehittävän yrityksen XCOR Aerospace:n kanssa, suunnitelmissaan viedä Blåkläderin työvaatteita avaruuteen.

Ruotsissa perustettu Blåkläder, jota laajalti pidetään yhtenä maailman parhaista laadukkaiden työvaatteiden valmistajista, on tottunut näkemään asiakkaansa korkeissa paikoista ja vaativissa ympäristöissä, mutta yritys on tähän mennessä tarjonnut työvaatteita maapallolla pysyville ihmisille. Tämä kaikki tulee muuttumaan yhteistyön julkaisemisen myötä Amerikkalaisen avaruusmatkailun pioneerin XCOR Aerospace:n kanssa.

XCOR kehittää ja valmistaa työntövoimajärjestelmiä sekä teknologiaa avaruusalan alihankkijoille ja hallituksille sekä rakentaa myös mallistonsa avaruusaluksia. XCOR® Lynx® Mark I ja Lynx Mark II on suunniteltu viemään yksityishenkilöitä maapallon ilmakehän ulkopuolelle avaruuteen asti. Se tekee XCOR:sta yhden maailman ensimmäisistä yrityksistä, jotka pystyvät toteuttamaan yksityishenkilöiden unelmat avaruusmatkailusta. Matkustajat istuvat pilotin kanssa ohjaamossa suuren läpinäkyvän Lynx kuvun alla ja kokevat painottomuuden, hiljaisuuden ja näkymän maapallosta, jonka vain 500 muuta ihmistä on kokenut. Matka kestää noin tunnin ja maksaa arviolta 140 000€.

AB Blåkläderin markkinointipäällikkö, Kalle Larsson, kertoo, että yhteistyö ei ole niin omituinen kuin miltä se voi päällepäin näyttää ja näkee useita yhtäläisyyksiä yritysten välillä. "Blåkläderillä on ollut aina korkeat vaatimukset toiminnallisuudesta, laadusta ja ulkonäöstä. Näin ajateltuna olemme kuin rakettitieteilijöitä! Ja koska haluamme myös lisätä arjen sankareiden arvostusta, olemme tietenkin innoissamme, kun voimme valmistaa työvaatteita yritykselle, joka pystyy tekemään tavallisesta maan asukkaasta aidon astronautin."

Michiel Mol, hallituksen jäsen XCOR:lla, on samaa mieltä, että Blåkläder soveltuu hyvin kyseiseen tehtävään. "Insinöörimme työskentelevät usein haastavissa olosuhteissa. Äärimmäinen kuumuus rakettien testauksessa, nestemäisen typen äärimmäinen kylmyys asennettaessa ja tietenkin erikoiset olosuhteen keskellä Mojaven aavikkoa sijaitsevalla laitoksella. Haluamme, että työntekijämme pystyvät liikkumaan sujuvasti ja ovat suojattuja. Ja koska työntekijämme saavat aina yrityksemme näyttämään hyvältä, halusimme tehdä vastapalveluksen. Blåkläder tekee erinomaista työtä, jotta emme ole pelkästään parhaiten suojattuja vaan myös parhaimman näköisiä rakettitieteilijöitä, joita on koskaan ollut!"

Yhteistyö tuo mukanaan myös muita, harvinaislaatuisempia hyötyjä, Larsson kertoo. "Meillä on mahdollisuus lähettää asiakkaitamme avaruuteen Lynx Mark I ja Mark II aluksilla ja jo pelkkä ajatus siitä, että voimme sanoa näin, tuntuu vähintäänkin epätodelliselta! Vielä emme osaa sanoa, miten tulemme tämän järjestämään. Palaamme siihen myöhemmin".

Blåkläder tarjoaa työvaatteita, jotka varmistavat, että XCOR:in rakettitieteilijät (siis aidot rakettitieteilijät) saavat parhaat mahdolliset työskentelyolosuhteet. Blåkläder valmistaa työvaatteet, jotka täyttävät ja ylittävät heidän tarkat sekä erityiset vaatimukset. Blåkläder suunnittelee myös ainutlaatuisen harjoittelupuvun kaikille yrityksen avaruusmatkustajille. Tätä pukua tullaan käyttämään kaikissa koulutuksen vaiheissa, joissa matkustajia valmistetaan äärimmäisiin fyysisiin ja henkisiin olosuhteisiin (kuten 4G kiihtyvyyteen ja painottomuuteen), joita he tulevat kokemaan.

Blåkläder on yksi harvoista XCOR:in mukaan valitsemista yhteistyökumppaneista, jotka kaikki ovat johtavia aloillaan, kuten KLM, Philips, Unilever, Luminox ja Heineken.

• Rakentaminen, kiinteistö

• astronautti
  • yhteistyö
  • avaruus
  • avaruusmatkailu
  • xcor
  • blåkläder
  • blaklader workwear
  • blaklader

Blåkläder kehittää, valmistaa ja myy työvaatteita, turvakenkiä ja työhanskoja työntekijöille, joilla on korkeat vaatimukset toiminnallisuudelle, laadulle ja ulkonäölle. Blåkläderin pääkonttori, tuotekehitys sekä varasto sijaitsevat Ruotsin Svenljungassa. Omassa omistuksessa olevat tuotantoyksiköt ovat Vietnamissa ja Sri Lankassa ja niissä valmistetaan vuosittain noin 2 miljoonaa tuotetta. Blåkläderillä on 14 tytäryhtiötä Euroopassa ja USA:ssa ja se tekee Blåkläderistä yhden markkinoiden suurimmista työvaatetoimijoista. Liikevaihto oli noin 85 miljoonaa euroa vuonna 2015.

Thomas Rönnholm

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 355 5553