BMW tuo ohjelmistojen langattoman päivityksen yli puoleen miljoonaan autoon

Remote Software Upgrade mahdollistaa useiden BMW-mallien ohjelmistopäivitykset langattomasti esimerkiksi kotipihalla. Käyttöönotto on suurimpia laatuaan autonvalmistajien keskuudessa.

Vuonna 2018 moniin BMW-malleihin tuotiin modulaarinen BMW Operating System 7 -käyttöjärjestelmä. Valtaosa näistä autoista voi vastaanottaa ohjelmistopäivityksiä langattomasti, mikä merkitsee yli puolta miljoonaa BMW:tä maailmanlaajuisesti.

Vain harvat autonvalmistajat pystyvät tuomaan tämän mahdollisuuden näin moniin autoihin. Langattomuus tuo BMW-ajajille joustavuutta, jota tukevat jälleenmyyjät ja heidän perinteisemmät palvelunsa.

BMW-auton käyttäjät automaattisesti saavat ilmoituksen, kun uusi ohjelmisto on ladattavissa. Ilmoituksen saa auton infotainment-järjestelmään tai BMW Connected -sovellukseen älypuhelimessa.

Auton ohjelmisto voidaan päivittää kahdella tavalla: joko lataamalla päivitys suoraan autoon integroituun SIM-kortin avulla tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta. Päivitys ladataan ensin langattoman verkon välityksellä esimerkiksi kotona ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Itse päivittämiseen kuluu noin 20 minuuttia, latausajat tietenkin vaihtelevat. Keskimäärin ladattavat päivitykset ovat kooltaan 800 megatavua.

Langattomia päivityksiä voidaan tehdä ohjelmiston mihin tahansa kohtaan. Näin päivityksiin voi sisältyä suuriakin parannuksia autojen digitaalisiin palveluihin sekä ajamiseen liittyviin toimintoihin, kuten kaukovaloavustimeen, BMW Drive Recorder -ajotallentimeen tai aktiiviseen vakionopeussäätimeen, jossa on Stop&Go-toiminto.

Päivitykset ovat ladattavana kuuden viikon ajan niiden julkaisusta. Sen jälkeen päivitys arkistoidaan, ja se löytyy auton infotainment-järjestelmästä. Jokainen päivitys sisältää kaikki aiempien päivitysten ominaisuudet, joten uusimman version lataaminen riittää.

Ensimmäinen päivitys on nyt ladattavissa autoihin, joissa on BMW Operating System 7 -käyttöjärjestelmä ja BMW Live Cockpit Professional. Autojen on oltava vuoden 2018 viimeisimpiä malleja seuraavista sarjoista:

BMW 1 -sarja
BMW 2 -sarjan Gran Coupé
BMW 3 -sarja
BMW 7 -sarja
BMW 8 -sarja
BMW X5
BMW X6
BMW X7
BMW Z4
BMW 5 -sarja: heinäkuun 2020 uudesta vuosimallista lähtien

BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI, Rolls-Royce ja BMW Motorrad ja joka tarjoaa myös rahoitus- ja liikkuvuuspalveluita. BMW Groupilla on 30 tuotantolaitosta 14 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan yli 2 520 000 autoa ja 175 000 moottoripyörää vuonna 2019. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2018 oli 97,480 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 9,815 miljardia euroa. Vuoden 2018 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 134 682 työntekijää.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/bmw