Sitoutuminen ja läsnäolo ovat avaimia BNI:ssä menestymiseen, painottaa Patrick Anckar

​Turku Tigersissa on kasvun ja tekemisen meininki

Turku Tigersin Patrik Anckar haluaa puheenjohtajana tarjota ryhmän liikekumppaneille positiivisia kokemuksia. Patrikin luotsaama Smartbutlers auttaa yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään - samalla intohimolla hän haluaa olla mukana kasvattamassa Tigersin Suomen suurimmaksi BNI-ryhmäksi.

Patrik Anckaria oli kyselty mukaan moneen eri BNI-ryhmään, mutta hän oli konseptin suhteen pitkään skeptinen. Ovela BNI-liikekumppani kuitenkin kutsui Patrikin lounaalle ja kertoi vasta ravintolan ovella, että paikalla olisi muitakin.

”Jäin sille tielle. Markkinointihenkilönä koin, että tässä on uusi tapa tehdä kauppoja ja että kaikkea pitää kokeilla. BNI:stä on tullut meille tärkeä strateginen työkalu ja myynnin kanava ja se tuo merkittävän osan liikevaihdostamme”, Patrik kertoo.

Patrik Anckar on koulutukseltaan kauppatieteiden tohtori ja hän on tehnyt vaikuttavan uran kansainvälisen markkinoinnin ja strategisen suunnittelun saralla. Hän on toiminut esimerkiksi kansainvälisen markkinoinnin professorina ja pörssiyhtiöiden johtotehtävissä, työskennellyt useita vuosia ulkomailla sekä kirjoittanut tieteellisiä kirjoja ja artikkeleita. Nyt hän tarjoaa kertynyttä tietotaitoaan strategia- ja markkinointiyhtiönsä Smartbutlersin asiakkaille.

Patrik kertoo, että BNI on hänen yritykselleen tärkeä alihankintakanava. Smartbutlers tarjoaa kollegoiden palveluita asiakkailleen osana omaa kokonaispalveluaan. Yritys on hyötynyt myös muiden maiden BNI-verkostoista. Patrik haluaa antaa ryhmälle paljon ja on siirtänyt kollegoille BNI-hengessä henkilökohtaisetkin asiat hoidettavaksi.

Patrik toimii Turku Tigers-lounasryhmän puheenjohtajana. Hän käyttää yhden työpäivän viikosta BNI-asioihin: viikkokokouksen lisäksi aikaa kuluu kokouksen valmisteluun ja jälkihoitoon sekä 1-2-1-palavereihin.

”Haluan vaikuttaa asioihin enkä karsasta esiintymistä. Puheenjohtajana voin tuoda oman flavorin ryhmän toimintaan, toimimalla kuitenkin 100-prosenttisesti BNI-hengessä. Mielestäni ryhmän liikekumppaneille tulee asiakkaina tarjota kokemuksia, heidän tulee saada jotain BNI:stä. Jos kokous vedetään aina samalla, kuivalla sabluunalla, asiakkaat kyllästyvät”, Patrik toteaa ja jatkaa:

”Sama pätee vieraisiin, lähtökohtaisesti heidät pitää saada mukaan toimintaan. Se ei onnistu ylimalkaisella otteella. Selvitän ennen kokousta jokaisen vieraan taustan, bisneksen, liikevaihdon, mieltymykset ja kengän koon. Vieraat huomaavat, että ryhmässä on hauskaa ja että siellä tehdään kauppaa. Näin heidät on helppo imaista mukaan toimintaan”.

Mitä BNI:ssä menestyminen vaatii?

Patrik Anckar painottaa BNI:ssä menestymisen avaimina sitoutumista ja läsnäoloa. Hän näkee BNI:n ennen kaikkea kauppojen edistämispaikkana, verkostoitua voi muuallakin.

”Jos et sitoudu, unohda koko juttu. Hyvä sitoutuminen tarkoittaa vähintään 6-8 tuntia BNI:tä viikossa. BNI antaa, jos siihen panostaa kunnolla, automaattisesti sieltä ei tule kauppoja. Kannattaa asettaa selkeät tavoitteet BNI:stä halutulle liikevaihdolle ja miettiä, ketkä ryhmästä ovat itselle potentiaalisimpia bisneskumppaneita”, Patrik listaa.

Patrik pitää suuressa arvossa Tigersin sitoutunutta ja kasvuhakuista johtoryhmää sekä ryhmän konsulttia Mika Vesilahtea. Jokainen hoitaa oman tonttinsa hienosti ja haluaa kehittää ryhmän toimintaa. Ryhmässä on ymmärretty laatuajattelu, ja mukaan halutaan ennen kaikkea aitoja kauppamiehiä ja -naisia.

Vapaa-ajallaan Patrik pelaa jalkapalloa TPS:n ikämiehissä, käy punttisalilla ja kuljettaa lapsia harrastuksiin (jalkapallo tietenkin). Mökki Turun saaristossa on perheelle tärkeä rentoutumispaikka. Tulevaisuuden tavoitteena Patrikilla on johtaa Tigers pohjoismaiden suurimmaksi ja tehokkaimmaksi BNI-ryhmäksi. Sen jälkeen hän aikoo siirtyä eläkkeelle.