"Ruutuvapaat hetket". Kesä on äänikirjojen kuuntelun korkeasesonkia. Kuva: BookBeat

Äänikirjojen kuuntelussa rikottiin ennätyksiä kesäkuun alussa

Äänikirjapalvelu BookBeatin analyysi osoittaa, että äänikirjoja kuunneltiin tänä vuonna kesäkuun ensimmäisellä puoliskolla 141 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2018. Kuuntelumäärien huima kasvu johtuu ennen kaikkea siitä, että maailmallakin jatkuvassa nousussa oleva äänikirjan ja kuuntelun buumi on tavoittanut Suomen. BookBeat laskee ylittävänsä 100 000 maksavan asiakkaan tason Suomessa kesän aikana.

Kesäkuun alussa suomalaiset asiakkaat kuuntelivat päivässä keskimäärin hieman alle tunnin verran äänikirjaa. Päivittäisen kuuntelun kasvu alkoi jo toukokuun lopulta, olkoonkin, että sunnuntai 26.5. oli kuuntelumäärissä alhaisempi kuin lähimmät päivät – suomalaiset katsoivat jääkiekkoa äänikirjoista nauttimisen sijaan.

Kesä on äänikirjan korkeasesonkia. Vapaa-aika lisääntyy ja ihmiset liikkuvat paljon muuallakin kuin kotona, jossa isommat näytöt usein ovat. Kun koko äänikirjavalikoima on aina mukana ja puhelimessa, vain yhden play-napin painalluksen päässä, lisääntyy kirjojen kuuntelu kuin itsestään. ”Ruudusta irrottava käyttötapa tekee äänikirjasta kesän suosikin”, toteaa BookBeatin Suomen liiketoiminnasta vastaava Sari Forsström. "Kirjoja voi kuunnella kävelyllä, terassituolissa, rannalla tai vaikka puutarhan askareita tehdessä. Äänikirja toimii niin sateisella mökillä kuin aurinkoisella lenkilläkin. Kuunnella voi kuulokkeilla, autossa, matkalla ja kotona, yhdessä lasten kanssa tai illalla nukkumaan mennessä. Rajattomat käyttöyhteydet ja rajaton valikoima on hetkessä käsillä,” hän kiteyttää. ”Ja kirjat voi ladata offline-tilaan ja jättäytyä muuten pois verkosta kokonaan. Datapaasto on äänikirjojen avulla helppoa.”

Kesäkuun alun kuunnelluimmat äänikirjat olivat Camilla Läckbergin Kultahäkki (Otava), J. K. Rowlingin Harry Potter ja Feeniksin kilta (Pottermore) ja Michelle Obaman Minun tarinani (Otava).

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Business Development Manager BookBeat Suomi, sari.forsstrom@bookbeat.com, +358 50 338 7293

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Viimeisen parin vuoden aikana äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi ja Saksa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.