Bridgestone on autovalmistajien suosikki

Maailman johtava rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone[1] on tutkimus- ja kehitysinvestoinneilla mitattuna toimialansa kärkiyritys. Panostukset tuottavat myös tulosta. Bridgestonen malli- ja valmistajakohtaisesti räätälöidyt premium-renkaat on valittu vuoden 2018 alusta lukien jo 45 tehdasasennukseen ja yli 15 automalliin. Vuoden jälkipuoliskolle sovittuja tehdasasennuksia on lisäksi yli 60.

Bridgestone tekee tiivistä yhteistyötä autovalmistajien kanssa, jotta tehdasasennetut renkaat vastaavat tarkalleen asetettuja vaatimuksia. Toimintatapa on saanut laajalti positiivista palautetta. Pelkästään vuoden 2018 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana yli 10 valmistajaa pyysi yli 45:ä tehdasasennusta yli 15:een eri automalliin, esimerkiksi Ferrari Portofino, Porsche Cayenne, Mercedeksen A- ja C-luokka; Audi A1, A6, A7 ja Q2; Volkswagen Touareg, T-ROC, Tiguan ja Polo; Opel Insignia; Renault Mégane R.S. sekä BMW i3s ja X3.

Tehdasasennettavien renkaiden suunnittelun lähtökohtana on kunkin valmistajan tarpeiden tarkka ymmärtäminen sekä läheinen yhteistyö. Näin renkaan eri elementit pystytään sovittamaan tarkasti automallin asettamiin vaatimuksiin. Lexus ja Mercedes esimerkiksi halusivat tarjota käyttäjilleen luotettavaa toimivuutta myös rengasrikko- ja puhkeamistilanteissa. Bridgestone integroi niiden pyynnöstä Run-Flat-teknologiansa (RFT) Turanza T005 -renkaaseen. RFT-ominaisuus integroitiin myös Potenza S007 -renkaaseen, jonka nopeuskestävyys ja suurien G-voimien kestokyky kaarreajossa vastaavat hyvin Ferrari Portofinon urheilullisia ajo-ominaisuuksia.

Audin ja Opelin tavoitteita olivat mahdollisimman alhainen sisämelu ja parempi käyttömukavuus. Bridgestone saavutti nämä tavoitteet melua absorboivilla täyttömateriaaleilla sekä eräillä muilla muutoksilla, jotka liittyvät Bridgestonen omaan B-Silent Technology -innovaatioon. Ratkaisu on saatavissa uusiin Audi A6-, A7- ja Opel Insignia -malleihin.

Valmistajien pyynnöstä Bridgestone on kehittänyt ylivoimaiset pito-ominaisuudet edistyneillä pintakuvioilla, tarjonnut edellytykset tiukempaan kaarreajoon vahvistetuilla renkaiden kyljillä sekä parantanut kulumiskestävyyttä ja pidentänyt kestoikää Bridgestonen omalla kumiseosteknologialla NanoPro-Tech:llä. Joskus tavoitteisiin ei päästä pelkällä hienosäädöllä. BMW esimerkiksi tarvitsi sähköautoihinsa täysin tavallisesta poikkeavaa rengaskonseptia. Bridgestonen vastaus oli ologic-teknologia ja nimenomaan sähköautoihin kehitetty oma rengasmalli, joka optimoi auton suorituskyvyn tinkimättä turvallisuudesta, kuten äskettäin lanseerattu BMW i3s osoittaa.

Ihan hyvä ei riitä

Porsche pyysi Bridgestonea kehittämään rengasratkaisun, joka saavuttaa uuden sukupolven Cayenne-mallistolle asetetut kuivan kelin käsiteltävyystavoitteet. Bridgestonen vastaus oli ainutlaatuinen urheilullinen korkean silika-pitoisuuden kumiseos, joka täytti kirkkaasti kuivan kelin suorituskykytavoitteet sekä muutkin asetetut vaatimukset. 21-tuumainen Bridgestone Dueler H/P Sport on luokkansa paras rengas myös märän kelin käsiteltävyysominaisuuksissa, mikä on urheiluautosegmentissä erittäin hyvä saavutus. Hallittavuus ja ajoturvallisuus eivät heikkene näillä renkailla sateessakaan. Poikkeuksellinen suorituskyky ei kuitenkaan tarkoita, että renkaan kulumiskestävyydestä olisi tingitty.

Bridgestone ei tälläkään kertaa tyytynyt ihan hyvään, vaan vastasi tinkimättä asiakkaan tarpeisiin: ”T&K-tiimimme teki jälleen loistavaa työtä”, sanoo Bridgestonen EMEA-alueen ensiasennusliiketoiminnasta vastaava johtaja Mark Tejedor. ”Porsche Cayennea varten kehitetyn 21-tuumaisen Bridgestone Dueler H/P Sportin suorituskyky on poikkeuksellinen. Porschen monitahoisiin vaatimuksiin kehitetty innovatiivinen ratkaisu ylitti odotukset. Tällä renkaalla rikottiin jopa Bridgestonen Euroopan testiradan märän kelin kierrosennätys.”

Tulevaisuuteen vievä kumppanuus

Kumppanuuksilla ja yhteisellä suunnittelulla on saatu aikaan muutakin kuin räätälöityjä renkaita. ”Olemme pystyneet ottamaan askeleen uuteen suuntaan”, toteaa Mark Tejedor. ”Kehittämämme uudet renkaat ovat tehokkaampia ja paremmin tiettyjen automallien tarpeisiin sovitettuja kuin koskaan aiemmin. Ne varmistavat, että matka jatkuu tilanteessa kuin tilanteessa.”

[1] Vuoden 2016 rengasmyynnin perusteella. Lähde: Tire Business 2017 – Global Tire Company Rankings.

• Autot ja liikenne

• ologic
  • turanza
  • potenza
  • b-silent
  • runflat
  • premium-renkaat
  • ensiasennus
  • henkilöauton renkaat
  • bridgestone

Bridgestone Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa

Bridgestone Europe NV/SA, jonka päätoimipiste on Belgiassa, on Tokiossa pääkonttoriaan pitävän ja maailman suurimman rengas- ja kumiyhtiön Bridgestone Corporationin kokonaan omistama tytäryhtiö. Sillä on toimintoja 38 Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan maassa, joissa sillä on yhteensä yli 16 300 työntekijää.  Yrityksellä on alueella 15 rengastehdasta ja muuta renkaisiin liittyvää tuotantolaitosta, iso tutkimus- ja tuotekehityskeskus sekä testiratoja.  Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa valmistettuja Bridgestonen premium-renkaita myydään ympäri maailman.

Lisätietoa Bridgestonen Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan toiminnoista osoitteissa www.bridgestone.eu ja www.bridgestonenewsroom.eu sekä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa,  YouTubessa ja LinkedIn:ssa.

Bridgestone Europe NV/SA, Suomen sivuliike vastaa Bridgestone-, Firestone-, Dayton- ja Seiberling-merkkisten renkaiden myynnistä ja markkinoinnista Suomessa. Sivuliikkeen toimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.bridgestone.fi

Auli Kähkönen

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Viestintä, kuluttajatuotteiden markkinointi 0207 936 230