Blogikirjoitus -

Blogikirjoitus Brotherilta: Tulevaisuuden toimisto - teknologinen selkäranka

Kohti virtuaaliyhteydessä olevaa työpaikkaa

Työn teknologinen selkäranka näyttäisi lähitulevaisuudessa olevan virtuaalinen, sillä yhä useampia järjestelmiä pystytään yhdistämään yhteen ekosysteemiin.

Minkään yksittäisen teknologian kehitys tai käyttöönotto ei kuitenkaan välttämättä auta saavuttamaan näitä työskentelymahdollisuuksia. Yhdistämällä ja integroimalla useita teknologioita toisiinsa voidaan sen sijaan tarjota niin suurten kuin pientenkin organisaatioiden työntekijöille mahdollisuudet työskennellä missä, milloin ja miten vain.

Esittelemme neljä vaihetta virtuaaliyhteydessä olevan ekosysteemin syntyyn:

1) Fyysisistä palvelemista pilvipalveluihin

• Pilveen siirtyminen auttaa vähentämään toimistotilan tarvetta, pienentämään energiakustannuksia ja parantamaan turvallisuutta, mutta lisäksi se voi auttaa hyödyntämään työnkulkujen automatisaatiota yrityskriittisissä prosesseissa1. Pilviratkaisujen käyttöönotto parantaa merkittävästi myös tallennusmahdollisuuksia ja tarjoaa paremmat edellytykset työskennellä missä ja milloin vain sekä millä tahansa laitteella. Pilviratkaisusta tuleekin saumattoman etätyökokemuksen ratkaiseva tukipylväs.

2) Uusi näkökulma IT-hankintaan

• Toimistoteknologian edelläkävijät valitsevat mieluummin sopimuskäytön kuin laitteiden oston. Kun yhteentoimivuuden merkitys kasvaa, keskenään täysin yhteensopivien ratkaisujen luominen talon sisällä hankaloituu. Useiden erillisten toimittajien sijasta yritykset valitsevat yhden toimittajan, joka pystyy luomaan täysin integroidun palvelupaketin ohjelmistoista tulostuksenhallintaan. Se tuottaa yrityksille myös mahdollisuuksia markkinoilla.

3) Etumatkaa nopeilla yhteyksillä

• Verkkoyhteyden nopeudesta tulee ratkaiseva ominaisuus, kun lähes kaikki toimistolaitteet tuottavat IoT-dataa (Internet of Things, esineiden internet) ja yhä useammat laitteet tarvitsevat kaistanleveyttä. Kannattaa siis huolehtia siitä, että langaton internetyhteys on mahdollisimman nopea ja luotettava. Myös työntekijöille kannattaa tarjota uusin 5G-mobiiliyhteys, joka on lähes 20 kertaa edeltäjäänsä nopeampi ja siirtää puskuroinnin historiaan.

4) Käyttöönotto ja testaus

• Vain pilotoimalla uutta teknologiaa yritykset voivat testata toimivuutta, parantaa prosessejaan, tehostaa tuottavuuttaan ja nousta alansa aidoiksi johtajiksi.

Voit lukea aiheesta lisää Brotherin blogiartikkelista!

Lähde: 1 Quocirca Print 2025, Digitisation: The key to SMB success

• Innovaatiot, keksinnöt

• blogikirjoitus brotherilta

Heidi Rankala