Viimeistään nyt on korkea aika vaihtaa kesärenkaat alle.

Kesärenkaisiin kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun sääolot ovat keväiset vuorokaudenajasta riippumatta. Lain mukaan kesärenkaat on vaihdettava jo maaliskuun loppuun mennessä tai viimeistään toisen pääsiäispäivän jälkeisenä maanantaina, mikäli ajokelistä ei muuta johdu. Liian pitkälle kevääseen nastarenkailla ei kannata kuitenkaan ajella, koska tässä piilee sakon vaara.-Talvirenkailla ajaminen kesällä on myös vaarallista. Tämä koskee myös nastattomia talvirenkaita. Jarrutusmatka pitenee ja pito heikkenee erityisesti märällä tienpinnalla, Renkaatvaihtoon.fi:n toimitusjohtaja, rengasasiantuntija Torkel Hallander sanoo.

Ennen vaihtoa

Ennen kuin irrotat talvirenkaat ja vaihdat kesärenkaisiin, tarkista molempien sarjojen urasyvyydet. Mikäli kesärenkaan urasyvyys on alle 1,6 millimetriä, on ostettava uudet. Turvallisuussuosituksen mukaan urasyvyyden tulisi olla vähintään 3 mm.-Renkaiden hankkimisessa verkkokaupasta on monta etua. Esimerkiksi renkaiden vertailu on helpompaa ja kannattaa miettiä myös sitä, että rahoille saa vastinetta. Renkaat ovat ainoa asia, jotka ovat sinun ja tien välissä, joten tärkeintä on turvallisuus halvimman hinnan sijasta, Torkel Hallander sanoo.

Itse vai liikkeessä?

Renkaat voi vaihtaa itse, rengasliikkeessä tai autokorjaamolla. Tasapainottamattomat renkaat aiheuttavat kuitenkin tärinää. Renkaiden tasapainottamiseksi auto on vietävä rengasliikkeeseen.

Vettä, tiskiharja ja ainetta

Kun kesärenkaat on vaihdettu, on edessä talvirenkaiden pesu. Talvirenkaat ovat palvelleet useita kuukausia ja niiden pinnalle on kertynyt tänä aikana runsaasti likaa ja kemikaaleja. Puhdista renkaat kunnolla, jotta pito-ominaisuudet säilyvät ja kumiseos ei kovetu tarpeettomasti. Puhdistamiseen tarvitaan vettä, tiskiharja ja astianpesuainetta.

Paras tapa varastoida

Vanteilla olevia renkaita ei tule koskaan varastoida pystyasentoon. Renkaat voivat parhaiten joko ripustettuna tai kyljellään (kuormalava on täydellinen). Vanteettomat renkaat tulee varastoida pystyasennossa. Renkaita olisi myös hyvä pyöräyttää kuukauden välein, jotta ne eivät litisty.

Opas – näin vaihdat renkaat itse

• Pysäköi auto tasaiselle alustalle. Kytke vaihde ja käsijarru.
  • Laita renkaiden eteen stopparit varmistaaksesi, että auto ei pääse liikkumaan.
  • Löystä pyöränpultteja ennen auton nostamista. Vaihto sujuu helpommin varrellisella rengasavaimella kuin ristikkoavaimella.
  • Käytä hallitunkkia auton nostamiseen.
  • Asenna parempikuntoiset renkaat taka-akselille.
  • Voitele pultinkierteet, jotta seuraava renkaanvaihto sujuu helpommin.
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhaiset ilmanpaineet lisäävät vierintävastusta, renkaan kulumista ja polttoaineen kulutusta. Ilmanpaine voi olla 0,2 baria suositeltua korkeampi, mutta älä ylitä suurinta sallittua.
  • Tarkasta renkaiden kiinnitys ajettuasi 200 kilometriä vaihdon jälkeen.

Bythjul Norden AB (Renkaatvaihtoon) on Pohjoismaiden johtava rengasalan toimija internetissä. Yritys on toiminut vuodesta 2002 ja se on Euroopan suurimpia renkaiden ja vanteiden verkkokauppamyyjiä. Renkaatvaihtoon.fi pyrkii olemaan parhaimmistoa toimitusajoissa, valikoimassa ja käyttäjäystävällisyydessä. Kotisivuillamme asiakas voi ostaa renkaita ja vanteita nopeasti, helposti ja edullisesti.

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.renkaatvaihtoon.fi | www.goodgrip.dk

RENKAAT JA VANTEET NETISSÄ VUODESTA 2002.

Renkaatvaihtoon
Renkaatvaihtoon.fi C/o Bythjul Norden AB Gustavslundsvägen 151F