Kuvaaja Mira Thilda Berglind, instagram @mirathilda

Nyt houkuttaa lähiloma eli ”staycation”

Asenteissa, kaukomatkojen unelmoinnissa ja reppumatkailussa on tapahtunut viime aikoina isoja muutoksia. Ikään kuin kaikki samanaikaisesti olisivat alkaneet kysyä itseltään tarvitseeko minun todella matkustaa kauas kokemaan uutta ja hämmästyttävää? Miksi edes matkustaa junalla, kun kaiken voi kokea myös kotona? Syödä hyvin, uittaa jalkoja järvessä, retkeillä lähimaastossa ja vältellä liikaa hellettä. Tunnetut ruotsalaiset valokuvaajat Mira ja Thilda rakastavat matkustamista ja ovat nähneet matkoillaan paljon. Mutta mikä on heidän suunnitelmansa tälle kesälle?

Mira ja Thilda ovat valokuvaajia, sisaruksia ja he kuuluvat Canon Nordic Photographers -ohjelmaan. Kun he eivät matkusta asiakastöissä ympäri maailmaa, he viettävät paljon aikaa ihastuttavassa kesämökissään, vanhassa koulussa, Nyköpingin ulkopuolella. Sisarusten kiinnostus valokuvaukseen heräsi jo 16-vuotiaana ja he kuvaavat edelleen paljon keskenään. Ennen kuvauksen aloittamista he miettivät aina kohteita, lokaatiota ja tunnelmaa, jotta kuvasta tulee mielenkiintoinen ja kuvaan saadaan ikuistettua haluttu tunne.

”Hoemme usein, että kesät pohjolassa ovat parhaita. Miksi siis matkustaa pois täältä? Kun mietitään parhaita kesämuistoja, useimmat niistä ovat läheltä, joko rauhalliselta ja rentouttavalta maaseudulta tai kesältä kaupungin lämmössä”, kertoo Mira. ”Kun aurinko katoaa kesäiltana hitaasti horisonttiin, ilma on pehmeä ja raikas. Silloin on aika ottaa kamera esiin ja vaihtaa objektiiviksi Canon EF 35mm f/1.4L II USM, joka antaa vapauden kuvan toteutukseen”, Mira jatkaa. Tämän vuoden kesäkampanjassa Canon haastaa valokuvaajat kuvaamaan lähiympäristöään aamusta iltaan ja kokemaan intensiivinen pohjoismainen kesä (24 Hours Of North). Ja hämmästyttämään kuvien katsojat, sillä kun näemme kauniin valokuvan tunnistettavassa ympäristössä, pidämme valokuvasta automaattisesti enemmän. Pohjoismaissa inspiraatiota voi tuoda märkä asfaltti kesäsateen jälkeen ja valoisat kesäyöt, mikä vain voi toimia kun vain kuvataan ympäristöä kaikilla aisteilla. Sisarusten mukaan pohjoismainen taika tapahtuu pitkinä kesäpäivinä, aamun sumuissa, aamunkoitossa tai iltayönä järven pintaa katsellen. Joskus rentouttavin paikka kesän tunnelmointiin voi myös olla oma koti.

”Staycation tarkoittaa minulle heräämistä omasta sängystäni, koirani Mison kanssa telmimistä sekä päivän kuluttamista ilman aikatauluja. Kun matkustamme ulkomaille, olemme investoineet paljon rahaa matkaan ja odotuksemme ovat korkealla. Joskus jopa niin korkealla, että niistä syntyy stressiä rentoutumisen sijaan”, Thilda sanoo. ”Kun ensimmäiset auringon säteet osuvat hitaasti kesäaamun ikkunaruutuun, on rentouttavaa ottaa kamera esiin ja vaihtaa objektiiviksi Canon EF 50mm f/1.4 USM. Sen avulla voin kuvata hetken täydellisesti ja tuoda katsojan huoneeseeni”, Thilda jatkaa.

Kuinka kesä näkyy uudella tavalla?

Upea lähiympäristö antaa mahdollisuuden kuvata tuhat kertaa nähty maisema uudelleen, uudesta kuvakulmasta. Onko naapurustossa vanha autotalli, vihreä talo tai hylätty mökki? Lähde matkaan ja kerro kuvilla mitä pohjoismainen kesä ja ihmiset merkitsevät. Kun kuvilla kerrotaan todellisia tarinoita, löytää yleisökin niiden luokse.

Mira ja Thilda ikuistavat kesän Canon EOS 5D Mark IV -järjestelmäkameralla

Canon EOS 5D Mark IV on huolellisesti suunniteltu ja monipuolinen järjestelmäkamera, joka sopii kaikkiin kuvaustilanteisiin. Heti kun valo osuu EOS 5D Mark IV -kameran objektiiviin, kamera taltioi jokaisen värin, vivahteen ja yksityiskohdan. Canon on vienyt yksityiskohtien kuvaamisen entistä pidemmällä uuden kennotekniikan ansiosta. Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM -objektiivi sopii sisarusten mukaan monenlaisiin käyttötarkoituksiin – matkailuun, maisemakuvaukseen ja muotokuviin, joten yhdistelmä on täydellinen kumppani pohjoismaiseen kesään.

Käy palvelun kuvapankissa tutustumassa Mira ja Thildan upeisiin kesäkuviin https://www.mynewsdesk.com/fi/canon/latest_media

Instagram @mirathilda, https://www.instagram.com/mirathilda/

Instagram @canonnordic, https://www.instagram.com/canonnordic/