Vinkit kameran omatoimiseen puhdistukseen kotioloissa

Blogikirjoitus -

Vinkit kameran omatoimiseen puhdistukseen kotioloissa

Aurinko lämmittää ja kirsikkapuut ovat täydessä kukinnossa. Valon ja siitepölyn lisääntyessä saattaa mieleen tulla myös kevätsiivous ja pölyjen pyyhkiminen. Kodin pintojen lisäksi kannattaa puhdistaa kuvauskalusto. Lian ja pölyn kerääntyminen kameraan on väistämätöntä, vaikka kuinka käyttäisi ja säilyttäisi laitteita huolellisesti. Ota talteen vinkit kameran omatoimiseen puhdistukseen kotioloissa.

Haastattelimme valtuutetun Canon-huollon, JAS Tekniikan Juha Saviluotoa siitä, mitä toimenpiteitä kamerakalustolle kannattaa tehdä kotona. "Suosittelemme, että kotioloissa kameran, objektiivien sekä videokuvausvälineistön ulkopintoja puhdistaessa käytetään mikrokuituliinaa ja lakkapensseliä, tai liikkessämme myytäviä desinfioivia puhdistustuotteita. Erityisen tarkasti kannattaa puhdistaa ne kohdat, joita kosketaan usein kuten kädensijat, säätimet, silmäsuojus sekä kosketusnäytöt. Objektiivien linssipinnat voi puhdistaa siihen tarkoitetulla puhdistusaineella ja linssipaperilla. Kuten Canonin käyttöoppaissa kerrotaan, ei pidä käyttää puhdistusaineita, jotka sisältävät orgaanisia liuottimia kuten tinneriä tai bentseeniä", kertoo Juha Saviluoto JAS Tekniikasta. "Kuvakenno ja muut laitteiden herkät osat kannattaa poikkeuksetta puhdistuttaa meillä, valtuutetussa Canon-huollossa", Juha muistuttaa.

Vinkit kameran, objektiivien sekä videokameran omatoimiseen puhdistukseen kotona

• Sammuta virta laitteesta ja poista akku/paristot ja kytke virta irti ennen kuin aloitat puhdistuksen.
  • Käytä kertakäyttöhanskoja puhdistaessasi laitteiden pintoja.
  • Käytä apunasi puhdasta ja pehmeää liinaa ja lakkapensseliä puhdistaessasi Canon-tuotteitasi. Nukattomat tai mikrokuituliinat ovat suositeltuja. Vältä kosteuden joutumista laitteen sisään sekä ohjauspaneelin tai painikkeiden väleihin.
  • Älä suihkuta puhdistusaineita suoraan laitteen pinnoille. Suihkuta sen sijaan puhdistusainetta nukattomalle- tai mikrokuituliinalle ja pyyhi sen jälkeen laitteen ulkopinnat.
  • Vältä ammoniakkia sisältäviä puhdistusaineita puhdistaessasi objektiiveja ja suotimia. Ammoniakki voi aiheuttaa sumentumista akryylin, styreenin ja joidenkin pinnoitteiden kanssa.
  • Pyyhi varovaisesti ylhäältä alaspäin ja yhteen suuntaan puhdistaessasi kosketusnäyttöä tai ohjauspaneelia.
  • Varmista että laitteen ulkopinnat ovat täysin kuivuneet ennen kuin käynnistät laitteen puhdistuksen jälkeen.
  • Heitä kertakäyttöhanskat ja kertakäyttöiset puhdistustuotteet roskiin käytön jälkeen ja pese kätesi.

Tämä kotona suoritettava puhdistus lisää kaluston käyttöikää, mutta optimaalisena puhdistusmetodina, tuotteiden kunnossapidon kannalta, parhaaseen tulokseen pääsee teettämällä laitteen puhdistuksen valtuutetussa Canon-huollossa.

Lue lisää JAS Tekniikan blogista https://jaskamerakauppa.fi/blogi/vinkkeja-canon-kamerasi-puhdistukseen/?fbclid=IwAR2lycPz7eOD902oMPdnwnvYJFg7bXfNwKTKUcL2phiu41vF8Uo-CmVoxRw

JAS Tekniikka on valtuutettu Canon-huolto. Huoltopalvelu kattaa analogiset ja digitaaliset kamerat, videokamerat, objektiivit sekä salamalaitteet. Canonin osalta palvelu kattaa lisäksi suurkuvatulostimet, projektorit sekä henkilökohtaiset toimistolaitteet, kuten lasertulostimet, skannerit ja monitoimilaitteet.