Petri Mast ja EOS R

Ammattilaisen kokemuksia Canonin uudesta EOS R -kamerajärjestelmästä

Palkittu hääkuvaaja ja Canon Nordic Photographer -ohjelman kuvaaja Petri Mast oli yksi ensimmäisistä suomalaisista kuvaajista, joka sai käyttöönsä syyskuun alussa esitellyn peilittömän täyden kennon Canon EOS R -kamerarungon uusilla RF-objektiiveilla. EOS R -kamerajärjestelmä on syntynyt yli kolmen vuosikymmenen EOS-innovaatioiden pohjalta. Se perustuu uraauurtavaan objektiivin kiinnitykseen, joka laajentaa luovia mahdollisuuksia ja tuo uusia dynaamisia tapoja hetkien taltiointiin.

Miten EOS R -kamera toimii studiossa ja kentällä?

Käytössään Petrillä on ollut EOS R -kamerarungon lisäksi sekä RF 50mm f/1.2L USM – että RF 24-105mm f/4L IS USM -objektiivit. ”Kamera tarkentaa lähes pilkkopimeissä olosuhteissa moitteetta ja elektroninen etsin on huippuluokkaa”, kertoo Petri. ”Myös uusien objektiivien uskomaton erottelukyky ja kuvien hyvät sävyt miellyttävät minua. Kameran ominaisuuksista silmään tarkennus -toiminto osuu myös aina kohdilleen” Petri jatkaa.

Lisäksi kameran ergonomia ja kääntyvä näyttö ovat Petrin mieleen. Parhaan käsituntuman Petri sai, kun kamera varustettiin otekahvalla (lisävaruste). Kameran design mahdollistaa myös sen, että kuvaajan sormille jää riittävästi tilaa ja että ne eivät ole kiinni objektiivissa. ”Kameran räätälöitävyys ja muunneltavuus on myös tärkeää. Uuden rungon monitoimikytkin ja RF-objektiivien kiertorengas mahdollistavat ISO-herkkyyden tai aukon määrittelyn kuvaajan tarpeiden mukaisesti” kertoo Petri.

EOS R -järjestelmä perustuu nykyisiin EOS-järjestelmäkameroihin. Sen käsittely ja ergonomia on EOS-kameroista tuttu, mutta järjestelmä on pienempi ja kevyempi. Se laajentaa valo- ja videokuvauksen maailmaa uraauurtavilla tekniikoilla.

Petri Mast on toiminut ammattivalokuvaajana vuodesta 2012 alkaen ja hän on kuvannut mm. yli 300 häätilaisuutta sekä Suomessa että ulkomailla. Lisäksi hän tekee tapahtuma-, mainos-, fitness- ja yrityskuvausta.

Instagram @petrimastphotography, https://www.instagram.com/petrimastphotography/

Facebook @Petri Mast, https://www.facebook.com/PetriMast