Kuvaaja Christian Ziegler, Canon-lähettiläs

Kiinnostaako öinen kukkakuvaus? Ota talteen vinkit kasvien kuvaukseen ilta- ja yöaikaan

Luonto herää keväällä eloon ja samalla alkaa kukkaharrastajien ja -kuvaajien suosikkiaika. Kukat antavat loistavan aiheen ja kohteen vaikkapa makrokuvaukseen ja kuvaaja voi kuvata upeita kasvikuvia pienellä vaivalla heikossakin valossa. Christian Ziegler, Canon-lähettiläs ja arvostettu luontokuvaaja kertoo vinkit kasvikuvaamiseen ja paljastaa, että salaisuus onnistumiseen saattaa piillä siinä, että tuntee kuvaamansa kasvit.

1. Mene lähelle ja valmistaudu

“Se, että oikeasti tuntee kasvit on avain makrokuvaukseen ilta-aikaan! Tutustu siis kuvattavaan kasviin etukäteen. Tutki esimerkiksi sitä, kuinka monta päivää tai tuntia kukka on avautuneena, milloin se on kokonaan kehittynyt sekä mitkä hyönteiset pölyttävät sitä?

On myös tärkeää yrittää ymmärtää kukan erityispiirteitä. Itse katson kukkaa ymmärtääkseni mikä tekee sen halutuksi tai epätavalliseksi. Pyrin löytämään kuvaan myös humoristisia piirteitä, sillä ihmiset samaistuvat nimenomaan niihin piirteisiin omissa kuvissani Ja kun olen valmistautunut riittävästi, on aika aloittaa kuvaus.

Mitä tulee kuvakulmiin - jopa makro-objektiivilla - suosin sitä, että menen todella lähelle kukkaa ja näytän vain osan siitä. Lopputulos on mielestäni uskomattoman kaunis. Kerran kuvasin hämähäkkiorkideaa, joka näytti epätavallisen muotonsa takia kuvassa kauniilta ja yksityiskohtaiselta heinäsirkalta.”

2. Valaise erilaisilla valotekniikoilla

“Tutkin kukkia päiväsaikaan saadakseni lisätietoa siitä, mikä tekee niistä erikoisia. Kevään puutarhamessut ovat mahtavia, koska niissä on mahdollista vertailla monia erilaisia kukkia ja tutustua kasviuutuuksiin. Klassisen kuvan ottamisen ja tarkastelemisen kautta on mahdollista identifioida kaikkein ainutlaatuisimmat ja erikoisimmat yksityiskohdat kukassa. Ja kun ilta koittaa voi tehdä kokeiluja niin kulmien kuin valonkin kanssa, jotta pystyy alleviivaamaan näitä erityispiirteitä.

Valoasetusten kanssa kokeilu on toinen hyvä tapa muuttaa kuvaa. Jos valo on heikko, työskentelen ulkona ns. “sinisen hetken” aikaan. Tällöin valo on todella maaginen, noin 20 minuuttia auringonlaskun jälkeen on mahdollista saavuttaa täydellinen sinisen sävy. Salaman avulla on tuolloin mahdollista valaista nimenomaan itse pääkohde, kukka.

Kun yö saapuu ja käytät salamaa, on mahdollista tuoda esiin täysin erilainen kasvi, koska sinulla on täysi kontrolli valo-olosuhteista. Voit yksinkertaisesti eristää kukan ja suunnata huomion niihin osiin joita haluat korostaa. Voit myös modifioida tunnelmaa tukeaksesi omaa näkemystäsi.

Suosittelen myös kokeiluja ulkoviolettivalon kanssa. Terälehdissä on usein kuvioita joita ei näe ennen kuin kukan valaisee UV-valolla. Ikinä ei tiedä mitä tulee huomaamaan ja se tuo lisäjännitystä!”

3. Ota täysi kontrolli - manuaalisesti!

“Paras ohjeeni täydellisen kuvan saamiseen kukasta illalla on valottaa manuaalisesti. Tällä tavalla voit tehdä töitä valon kanssa ja käyttää sitä erilaisten osien korostamiseen. Jos olet vasta-alkaja ja tarvitset apua kuvarakenteen kanssa saattavat kolmasosasääntö tai ruudukko olla avuksi. Tai, jos voit keskittää kukan kuvaruutuun, se voi havainnollistaa kukan symmetriaa.”

4. Älä pelkää yksinkertaisuutta, jopa täysin tavalliset kukat voivat näyttää hyvin ainutlaatuisilta

“Joskus ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että hyvään kuvaan tarvitaan aina jotakin uutta ja erilaista. Näin ei nimittäin ole. Sinun ei tarvitse kuvata kaikkein eksoottisinta kukkaa luodaksesi jotakin fantastista. Punaiset, oranssit ja keltaiset kukat - kuten esimerkiksi tulppaanit - poreilevat värejä, joita voi korostaa käyttämällä taskulamppua ja luomalla kuvan joka erottuu joukosta.

Valkoiset, yksinkertaisemmat ja vahvasti tuoksuvat kukat pölyttyvät yöllisten vieraiden toimesta. Kun olet löytänyt täydellisen kulman, sinulla saattaa olla tuuria napata pölyttäjä itse teossa!"

5. Tarpeelliset varusteet

"Kasvit eivät liiku, joten se tekee valmistautumisen paljon yksinkertaisemmaksi. Pidän kasvien kuvaamisesta paikan päällä luonnossa. Jotta voin erottaa kasvit niitä ympäröivästä miljööstä, kuljetan mukanani siirrettävää mustaa taustaa. Tällä tavalla huomioni kohdistuu vain kuvattavaan kasviin. Jalustalla, järjestelmäkameralla ja objektiivilla luon tarkan, selvän ja kiehtovan kuvan, joka näyttää oikeasti kasvin luonnollisen kauneuden.”

Kuvauskalusto: Canon EOS-1D X Mark II -kamera ja EF 100mm f/2.8L IS Macro USM -objektiivi