Kuvaaja: Richard Walch, urheilukuvaaja ja Canon-lähettiläs

Talvilomakausi lähestyy. Nappaa vinkit talviurheilun kuvaukseen!

Suomessa talvilomat lähestyvät, rinteeseen ja hiihtoladulle lähteminen on ajankohtaista. Koska talviurheilulajien harrastaminen ja matkustaminen ovat hurjan suosittua, valloittavien ja houkuttelevien kuvien ottaminen ja niiden jakaminen sosiaaliseen mediaan on kaikkien juttu. Ota talteen vinkit parhaimpiin talvikuviin.

Oheiset vinkit on antanut tunnettu urheilukuvaaja ja Canon-lähettiläs Richard Walch. Ne soveltuvat hyvin, kun kuvauskalustona on pienikokoinen Canon EOS M50 -kamera. Kyseessä on APS-C-kokoinen CMOS-kennollinen mikrojärjestelmäkamera, jossa on vaihdettavat objektiivit ja kääntyvä näyttö. Kamera on nopea, siinä on terävä automaattitarkennus ja tarkka kohteen seuranta. Kameran hintaluokka on 700 euroa, hinnassa on mukana runko ja zoom-objektiivi, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM.

• Valitse parhaat olosuhteet kuvaukseen tunturissa

"Auringonnousut ja -laskut tarjoavat usein kauniita valoja rinteeseen ja hiihtoladulle. Tunturissa sää on vaikeasti ennustettavissa ja voi muuttua nopeastikin ilman varoitusta. Kannattaa suunnata kuvareissulle aamulla aikaisin etsimään sopiva kuvapaikka. Niin saat ikuistettua kallisarvoiset auringonnousun hetket, joissa täydellinen valo hehkuu tuoreen lumen taustalla. Muista aina varmistaa oma ja muiden turvallisuus ja tarkista säätiedotteet ennen valokuvaukseen ryhtymistä."

• Säädä kameran asetukset

"Kun auringonvalo taittuu pilvien läpi, on aika tarttua kameraan. Lumi voi kuitenkin haitata kuvaamista, jos kameran asetuksia ei ole säädetty oikein. Paras tapa estää ylivalottuminen on asettaa suljinaika manuaalisesti arvoon 1/2000, aukon F-arvoksi 8 ja ISO-herkkyydeksi 200. Jos kuvaat kameran automaatilla, muista nostaa valotusta, muuten kuvat ovat liian tummia. Kun kuvaat hiihtäjiä tai lumilautailijoita, säädä kameran asetuksia välttääksesi liikkeen pysäyttämistä."

• Ota täydellinen selfie tai ryhmäkuva, jaa sosiaalisessa mediassa

"Kuvan suunnittelu alkaa jo kotona ennen lomamatkaa. Kirkkaanväriset ulkoiluvaatteet toimivat hyvin valkoista taustaa vasten. Sommittelun kannalta tunturit toimivat hyvin mieleenpainuvana taustana. Oikean valotuksen kannalta on parasta, että aurinko osuu kohteen kasvoihin tai sivulta. Ja vaikka kuvaat järjestelmäkameralla, kuvat siirtyvät Wi-Fin yli suoraan älypuhelimen kuvavirtaan uusimissa Canon-malleissa ja ovat jaettavissa saman tien sosiaaliseen mediaan."

• Muuta huomioitavaa

"Pakkanen syö kameran akkuja, joten on parasta kuljettaa ladattuja akkuja mukana ulkoiluvaatteen sisätaskussa. Kamera puolestaan kulkee parhaiten mukana kamerarepussa tai laukussa. Ja tietysti, talvikuvaus on kylmää puuhaa, joten varaa mukaasi kuvaamiseen soveltuvat käsineet. Ja kun viimein siirryt kylmästä lämpimään, anna kameran lämmitä hitaasti avaamattomassa kameralaukussa, ettei kosteus tiivisty kameraan. Kannattaa myös poistaa muistikortti kamerasta jo ulkona, jottei kameralaukkua tarvitse avata heti sisään tultua."

Käy palvelun kuvapankissa tutustumassa Richard Walchin talvikuviin https://www.mynewsdesk.com/fi/canon/latest_media

Twitter: @richard_walch

Instagram: @richardwalch