Fifteen Second Film Festival tarjoaa 15 sekuntia julkisuutta

Fifteen Second Film Festival tarjoaa 15 sekuntia julkisuutta

Nykyisin, vähemmän on enemmän. Canonin organisoima ultra-lyhytelokuvafestivaali käynnistyy Pohjoismaissa ja kutsuu kaikkia unelmiaan tavoittelevia videokuvaajia osallistumaan kilpailuun 15 sekunnin videotarinallaan. Kilpailun palkinnon arvo on 3499 euroa, lisäksi kilpailun voittajalle on tarjolla mainetta, kunniaa, ohjausta ja tukea videokuvaukseen liittyvien unelmien toteutuksessa.

Fifteen Second Film Festival on kilpailu, johon kuka tahansa voi osallistua. Säännöt ovat yksinkertaiset: osallistuja kuvaa 15 sekunnin videotarinan ja jakaa sen Instagramissa. Palkitun tanskalaisen elokuvaohjaajan Pernille Rose Grønkjærin johtama raati tutustuu kaikkiin kilpailutöihin löytääkseen uuden pohjoismaisen tarinankertojan, joka saa tittelin Canon Nordic Filmmaker. Lisäksi voittaja saa 3499 euron arvosta Canonin kamerakalustoa sekä henkilökohtaista tukea ja opastusta matkallaan kohti unelmiaan videokuvaajana. Kaikkien kilpailuvideoiden tulee kertoa tarina ja ne eivät saa pituudeltaan ylittää 15 sekuntia.

”Entistä nopeammassa maailmassa olemme siirtyneet pitkistä videoista erittäin lyhyisiin videoihin, mutta tarinankerronta jatkuu edelleen. Siksi olemme luoneet Fifteen Second Film Festival -konseptin, jossa ajatuksena on kertoa videomuodossa enemmän vähemmällä. Me Canonilla elämme tarinoista – tiedämme, että kuva tai video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tavoitteenamme on lähettää kilpailun voittaja visuaaliseen tähtisateeseen, ja samalla tukea ja opastaa häntä kohti omia unelmiaan videokuvauksen saralla”, kertoo Jenni Lindström, Canon Imaging Technologies & Communications -yksikön Pohjoismaiden ja Baltian markkinointijohtaja.

Uusi pohjoismainen Hemingway?

Canon hyödyntää legendaarisen amerikkalaisen kirjailijan Ernest Hemingwayn neroa tarinaa lyhytelokuvafestivaalissaan. Hemingway on kuuluisa kuuden sanan tarinastaan: ’For Sale: Baby shoes. Never worn.’ Lause osoittaa, että tarinankerronta onnistuu muutamalla sanalla ja tämä on myös uuden pohjoismaisen konseptin ydin. Tuomariston puheenjohtaja, tanskalainen dokumenttielokuvantekijä Pernille Rose Grønkjær, on innoissaan erittäin lyhyestä videomuodosta ja näkee 15 sekunnin aikarajoituksessa suuren potentiaalin. ”Luovuus hyötyy usein rajoituksista, koska se pakottaa tekemään valintoja. Leikkaa ja lyhennä. Synnytä vahvempi tarina. Odotan, että tulemme näkemään fantastisia lyhytvideoita ja toivottavasti löydämme vielä hiomattoman timantin, josta voi tulevaisuudessa tulla seuraava iso pohjoismainen elokuvantekijä ”, kertoo Pernille Rose Grønkjær, kilpailun tuomariston puheenjohtaja.

Action! Kamera käy

Fifteen Second Film Festival on nyt avoinna. Osallistujat suunnittelevat ja kuvaavat 15 sekunnin videon ja lataavat sen instagram-tilille käyttäen hashtagia #15secondfilmfestival. Mukaan tägätään myös Canonin pohjoismainen instagram-tili @canonnordic. Osallistujan oman instagram-tilin tulee olla avoin, jotta kilpailun tuomaristo pääsee arvioimaan kilpailutyöt. Kilpailu päättyy 1. joulukuuta 2019 ja koko kisan voittaja julkistetaan 19. joulukuuta 2019.

Kilpailun palkintona on

• Canon EOS R-kamera ja RF 24-105 mm F4L IS USM –objektiivi, kuvamateriaalia linkin takaa https://www.irista.com/gallery/rclwekvcpzyo
  • Henkilökohtaista opastusta Canonin kameralaitteiden käyttöön
  • Voittajan videon esittely Canonin kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa

Lisätietoja: https://www.canon.fi/film-festival/

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvaamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.