Chevroletin konseptit Frankfurtin 64. autonäyttelyssä - ”The fast and furious”

Chevroletin osastolla on kaksi tärkeää konseptia, pieni urheiluautohybridi Miray ja Colorado Rally Concept avolava, jotka kertovat paljon tulevista malleista. 100-vuotias Chevrolet jatkaa kauniiden autojen linjaansa samaan aikaan, kun käytännöllisyys viedään huippuunsa.

Viime vuosina Chevrolet on yhdistänyt muotoilulinjansa, ja uudet mallit tunnistaa heti amerikkalaismerkin edustajiksi, missä päin maailmaa ne sitten valmistetaankaan. Toinen tärkeä muutos on se, että Chevrolet on laajentanut mallistoaan nopeaan tahtiin kattamaan kaikkien autoilijoiden toiveet. Frankfurtin näyttelyosasto on oiva todiste tästä kehityksestä. Uusien konseptimallien pohjalta kehitettävät tuotantomallit vahvistavat Chevroletin asemaa entisestään niin kaikkialla maailmassa kuin myös Euroopassa.

Chevrolet Colorado – voimakasmuotoinen avolava

Pitkäohjaamoinen Chevrolet Colorado Rally Concept tuo esiin vahvuutta korin jokaisella neliösentillä. Vaikka konseptiauto on kehitetty ja varustettu pitkän matkan aavikkoralleihin, löytyy sen muotojen ja varusteiden alta pian esiteltävä tuotantomalli.

Edestä Colorado CRC:n tunnistaa heti Chevroletiksi, sillä kaksiosainen jäähdyttäjän säleikkö kookkaine rusetteineen kertoo heti, mistä on kysymys. Kookkaissa etuvaloissa on LED-huomiovalot, jotka säästävät myös virtaa ja vähentävät omalta osaltaan kulutusta.

Chevrolet Europen pääjohtaja Wayne Brannon muistuttaa yhtiön perinteistä: ”Chevrolet on valmistanut avolavoja koko historiansa ajan, ja niillä on suuri merkitys menestykseemme. Uuden Coloradon muotoilu on yhtä aikaa tarkoituksenmukaista ja hienostunutta. Varustuksestaan huolimatta konseptiautossamme ei ole tehty kompromisseja käytännöllisyyden suhteen.”

Chevrolet Coloradon voimanlähteenä on 2,8-litrainen turbodiesel, jonka tarkemmat tekniset tiedot kerrotaan tuotantomallin esittelyn yhteydessä. Vaihteistoksi saa aikanaan käsivalintaisen tai automaattivaihteiston ja Coloradon voi valita takavetoisena tai konseptiauton tapaan nelivetoisena.

Sisustus nostaa Coloradon omassa luokassaan huipulle, sillä ohjaamon tyylikkyys on pick-upeissa ennen näkemättömällä tasolla. Varustetaso on parhaimmillaan kuin edustusautossa, sillä saatavilla ovat niin kaksialueinen automaatti-ilmastointi kuin kosketusnäytöllä varustettu infonäyttö.

Uuden Chevrolet Coloradon tuotanto ja myynti aloitetaan Thaimaassa vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2012 aikana Coloradoa aletaan viedä kaikkialle maailmaan.

Chevrolet Miray – auto ja kuljettaja yhdistyvät

Chevroletin pienemmän konseptiauton nimi on hyvin enteellinen, sillä Miray tarkoittaa korean kielellä tulevaisuutta. Konsepti kunnioittaa Chevroletin satavuotisen historiansa aikana valmistamia upeita urheiluautoja.

Miray on kooltaan kompakti ja sen muodoissa on samaa avonaisuutta ja rohkeutta kuin vuosimallin 1963 Monza SS:sä, joka oli kevyt ja nopea versio Corvair Super Spyderista. Esikuvansa tapaan myös Miray on erittäin aerodynaaminen ja linjoihin on haettu vaikutteita moderneista hävittäjälentokoneista. Etu- ja takalokasuojista puolestaan voi löytää viitteitä menneiden vuosien Chevrolet Corvette -malleista. Auton pienestä koosta huolimatta pyörät ovat huomattavan kookkaat, sillä edessä on 20- ja takana 21-tuumaiset alumiinin ja hiilikuidun seoksesta tehdyt vanteet.

”Miray antaa tuoreen näkemyksen siitä, millaisia tulevaisuuden urheiluautomme voivat olla”, kiteyttää Wayne Brannon ja jatkaa, ”auton rakenteissa ja voimalinjassa on paljon sellaista, mitä esittelemme seuraavien vuosien aikana Chevroleteissa.”

Mirayssa on kaksi eteen sijoitettua 15 kW:n tehoista sähkömoottoria, jotka saavat voimansa 1,6 kWh:n akustosta. Akut ladataan jarrutusenergialla. Niiden lisäksi autossa on 1,5-litrainen nelisylinterinen ahdettu keskimoottori, joka antaa yhdessä sähkömoottoreiden kanssa Miraylle kiitettävän suorituskyvyn. Vaihteita käytetään kaksoiskytkinvaihteistolla, minkä lisäksi autossa on moottorin sammutusautomatiikka. Miraylla voi ajaa joko etu- tai takavedolla.

Lataa artikkelissa käytetyt Chevrolet Miray ja Chevrolet Colorado Rally Concept kuvat koneellesi

Lataa lisää kuvia Chevroletin mediapankista

Yhteystiedot:

Tomi Hämäläinen

Chevrolet Finland Oy

Puh. 09-615881

GSM. 0400-408082

tomi.hamalainen@gm.com

• Moottori

• frankfurt motor show 2011
  • frankfurtin autonäyttely 2011
  • chevrolet colorado rally concept
  • chevrolet colorado ralli konsepti
  • chevrolet colorado
  • chevrolet miray
  • chevrolet miray roadster
  • urheilullinen hybridiauto
  • avolava konseptiauto

Chevroletista

Chevrolet on General Motorsin suurin maailmanlaajuisesti myynnissä oleva automerkki. Sitä myydään vuosittain yli 130 maassa noin neljä miljoonaa kappaletta. Chevrolet on myyntimäärältään maailman neljänneksi suurin automerkki ja yksi eniten myyntiään kasvattavia brandeja automaailmassa. Chevrolet Europen valikoimassa on houkuttelevia, upeasti muotoiltuja, käytännöllisiä, taloudellisia autoja, jotka tarjoavat rahalle hyvän vastineen. Vuonna 2005 Euroopassa uudelleen esitelty Chevrolet kaksinkertaisti myyntinsä yli 500 000 kappaleeseen vuonna 2008. Vuonna 2010 Chevrolet kasvatti 477 194 auton myynnillään markkinaosuutensa 2,5 prosenttiin. Chevroletin verkostoon kuuluu Euroopassa yli 2700 myynti- ja huoltopistettä. Chevrolet-mallistoon kuuluvat Spark-kaupunkiauto, pikkuautojen luokkaan sijoittuva Aveo, menestysmalliksi noussut Cruze, katumaasturi Captiva ja legendaarinen Corvette. Vuoden 2011 aikana Chevrolet esittelee seitsemän uutta mallia: tila-auto Orlandon, uudistuneen Captivan, Corvette Grand Sport Coupén, täysin uuden neli- ja viisiovisen Aveon, viisiovisen Cruzen ja Camaron coupéna sekä avoautona. Lisäksi loppuvuonna tulee jatketun toimintamatkan Volt sähköauto, joka on saanut jo lukuisia palkintoja ja valittu mm. Vuoden Autoksi 2011 Yhdysvalloissa. Chevroletia myydään Euroopassa eniten Venäjällä, Italiassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Turkissa. Chevroletin perusti vuonna 1911 Yhdysvalloissa sveitsiläinen emigrantti Louis Chevrolet, joten yhtiö viettää tänä vuonna satavuotisjuhlaansa. Lisätietoa Chevroletista löytyy osoitteista http://www.chevroleteurope.com ja http://media.chevroleteurope.com.