Cloettan jouluraha Turun Icehearts-joukkueelle

Cloettan perinteisen joulurahan saajaksi valikoitui tänä vuonna Turun Icehearts Ry. Icehearts on sosiaalinen urheiluseura, jonka tarkoituksena on ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä joukkueurheilun avulla. Icehearts-toimintamalli on pitkäkestoista ja kokonaisvaltaista tukea lapsen hyväksi nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa, jossa lapsen asioiden parissa toimivat aikuiset vaihtuvat usein. Kasvattaja tukee joukkueeseen valittuja lapsia koulussa, kotona ja vapaa-ajalla 12 vuoden ajan.

”Ajatuksena on se, että näiden lasten elämässä on yksi aikuinen, joka säilyy samana ekaluokasta asti aina aikuisuuden kynnykselle. Kokoonnumme näin talvisin aina kerran viikossa liikunnan ja pallopelien parissa, mutta olen lasten apuna tarvittaessa koulupäivän aikana ja vapaa-ajallakin”, kertoo 06/07-syntyneiden kasvattaja Niko Valikainen.

Tyypillinen Icehearts-joukkuelainen tulee maahanmuuttaja- tai yksinhuoltajaperheestä, jossa resurssit harrastustoimintaan ovat rajalliset. Mukaan valitaan lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea kasvussaan. Yhdessä ryhmässä lapsia on enintään 25.

Turussa on kaksi Icehearts-ryhmää, joiden lajina on jalkapallo. Molemmat ryhmät toimivat Pansiossa, mutta niissä käy lapsia koko Turun alueelta.

”Cloettan jouluraha on suunnattu Turun talousalueen apua tarvitseville lapsille, nuorille ja lapsiperheille. Henkilökunta sai tehdä ehdotuksia hyvätekeväisyyskohteesta ja monesta hyvästä kohteesta Turun Icehearts ry valikoitui äänestyksen voittajaksi”, kertoo Cloetta Suomi Oy:n viestintäpäällikkö Marja Piironen.

12 vuotta kestävä yhteinen matka

Icehearts on varhaisen puuttumisen toimintamalli lapsen hyväksi sekä sosiaalityön, koulun ja vapaa-ajan tueksi. Toimintaan valitaan lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea matkalla kohti aikuisuutta ja sen työväline on joukkueurheilu. Joukkuetta ohjaa kasvattaja, jolla on ammatilliset pätevyydet joukkueen johtamiseen.

Luotettavat ja ammattitaitoiset Icehearts-kasvattajat ja -ohjaajat ovat mukana lasten elämässä niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Iceheartsin tavoitteena on ennaltaehkäistä syrjäytymistä, edistää sosiaalisia taitoja ja luoda lapsille pitkäkestoinen ja turvallinen aikuisen läsnäolo läpi kasvun nivelvaiheiden. Icehearts-kasvattaja tekee tiivistä yhteistyötä sosiaalitoimen ja opetustoimen kanssa lapsen hyväksi.

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• yritysuutiset