Suomalaisten  suosituimmiksi JVG:n rap-riimeiksi äänestämät 'Voitolla yöhön' ja 'Kyllä täällä tarkenee' painetaan Sprite ja Sprite Zero -pulloihin
Suomalaisten suosituimmiksi JVG:n rap-riimeiksi äänestämät 'Voitolla yöhön' ja 'Kyllä täällä tarkenee' painetaan Sprite ja Sprite Zero -pulloihin

Kansa on puhunut: JVG:n suosituimmat ”Kyllä täällä tarkenee” ja ”Voitolla yöhön” Sprite-pulloihin

Suomalaiskuluttajat ovat antaneet äänensä ja valinneet JVG:n riimeistä suosikkinsa, jotka alkavat näkyä Sprite ja Sprite Zero -pullojen kyljissä elokuun puolivälistä alkaen. Kuluttajien valitsemat riimit kuvaavat osuvasti suomalaista kansanluonnetta. Niistä on tullut puhekieleen vakiintuneita sanontoja, jotka elävät omaa elämäänsä myös laulujen ulkopuolella.

Suomen tunnetuimpien räppärien, Jare Brandin ja VilleGallen eli rap-duo JVG:n legendaarisimpia riimejä painetaan parhaillaan Sprite ja Sprite Zero -pullojen etiketteihin. Kansa valitsi kesällä JVG:n suosituimmat riimit äänestyksen kautta, ja voittajiksi selviytyivät ”Kyllä täällä tarkenee” ja ”Voitolla yöhön”.

JVG on ensimmäinen suomalainen rap-artisti, jonka riimit pääsevät Sprite-pullojen kylkiin. Aikaisemmin Pohjois-Amerikassa Sprite-pulloissa on nähty maailman ykkösartistien riimejä.

- Äänestyksen tulos oli selvä. ”Kyllä täällä tarkenee ja ”Voitolla yöhön” saivat ylivoimaisesti eniten mainintoja muihin riimeihin verrattuna. En ihmettele valintoja, kertovathan nämä valitut JVG:n lyriikat paljon suomalaisesta kansanluonteesta. Niistä on tullut puhekieleen vakiintuneita sanontoja, jotka elävät omaa elämäänsä myös laulujen ulkopuolella, brändivastaava Laura Smolander Suomen Coca-Colalta kertoo.

”Kyllä täällä tarkenee” oli ensin pelkkä läppä

”Tarkenee”-kappale julkaistiin heinäkuussa 2015. Se nousi suoraan Suomen virallisen latauslistan ensimmäiselle sijalle julkaisuviikollaan. Kappale teki Suomen Spotifyssa julkaisupäivänään yhden vuorokauden kuunteluennätyksen.

Kyllä täällä tarkenee –riimi oli ensin vain Jaren ja VilleGallen välinen kevyt heitto, joka sittemmin lähti lentoon ja nousi kappaleen nerokkaaksi kertosäkeeksi. Kriitikkojen mukaan kertosäe on yksinkertaisuudessaan ja tarttuvuudessaan yksi Suomen rap-historian toimivimpia:

”Kaikkee mä oon luullu /

hulluks mua on luultu /

muttei mulla pleksit ihan pienest huurru /

hommat valkenee niin naamat kalpenee /

mutta beibi kyllä täällä tarkenee”.

- Kyllä täällä tarkenee oli alun perin pelkkä läppä: kolme simppeliä, tavallista sanaa. Mutta yhdessä, oikeaan järjestykseen peräkkäin aseteltuna niistä tulikin ihan timanttinen hokema. Hienoa, että biisi on kolahtanut Spriten ystäviin. Se on sopivan kevyt, nostattaa suupielet korviin ja tuo kesäisen fiiliksen, VilleGalle kuvailee.

”Voitolla yöhön” –biisin ytimessä on hyvä fiilis

Toinen äänestyksen voittajakappaleista, ”Voitolla yöhön” julkaistiin vuoden 2013 lopussa. Sillä vierailee jääkiekkoilija Siim Liivik nimellä Märkä-Simo. Kappaleen naisvokaalit laulaa Sanni. Kappale iskostui suomalaisten mieliin erityisesti musiikkivideonsa ansiosta. Videolla JVG jakaa rahaa, levyjä ja televisioita ohikulkijoille.

Kappaleen kertosäe vakuuttaa:

Häviöst sä voit olla työtön /

Siks me lähetää voitolla yöhön!/

Häviöst sä voit olla työtön /

Siks me lähetää voitolla yöhön!

- Voitolla yöhön -biisissä keskeistä on hyvä fiilis. Kun joku klousaa hyvän diilin, silloin lähdetään voitolla yöhön - it’s as simple as that, JVG:n Jare tiivistää.

Sprite tukenut hip-hop-kulttuuria jo yli 30 vuotta

JVG on ensimmäinen suomi-rapin edustaja Spriten kansainvälisessä hip-hop-yhteistyöartistien yhteisössä. Sprite aloitti yhteistyön rap-artistien kanssa, kun hip-hop-kulttuuri vasta orasti Yhdysvalloissa yli 30 vuotta sitten. Brändi ymmärsi jo tuolloin 80-luvulla, että orastavassa hip-hop -kulttuurissa on voimaa, joka puhuttelee ihmisiä.

Amerikkalaisen rapin pioneeri Kurtis Blow oli ensimmäinen rap-artisti, jonka kanssa Sprite teki yhteistyötä. Vuonna 1986 toteutettua yhteistyötä pidetään myös ensimmäisenä merkittävänä rap-artistin kanssa tehtynä kampanjana Amerikassa. Lopullisesti Spriten ja hiphop-kulttuurin yhteistyö sementoitiin vuonna 1994, kun hiphopin ikoniset artistit Pete Rock & C.L. Smooth, A Tribe Called Quest, Grand Puba ja Nas tekivät Spriten kanssa yhteistyötä. Myöhemmin Spriten kansainväliseen hip-hop-yhteistyöartistien joukkoon ovat liittyneet myös esimerkiksi Rakim ja Missy Elliot.

Myös Suomessa rap-musiikista on kehittynyt ihmisten tunteiden tulkki. Suomi oli ensimmäinen maa, joka lanseerasi Spriten Amerikan jälkeen vuonna 1965.