Suomen rengasmarkkinat uusiksi: Continental omalla myymäläketjulla mukaan vähittäiskauppaan

Suomalaiset autonrengasmarkkinat menevät osittain uusiksi, kun Continental Rengas Oy lähtee mukaan renkaiden vähittäiskauppaan ostamalla kokonaisuudessaan kotimaisen Rengasmaailma-ketjun. Kauppa astuu voimaan 2.1.2013 ja Continental jatkaa sillä pitkän linjan panostustaan suomalaiseen osaamiseen.

Viime syksynä uutisia ovat leimanneet yt-neuvottelut, joita on käyty myös rengasvalmistajien piirissä. Saksalaisella maailman suurimmalla talvirengasvalmistajalla Continentalilla sitä vastoin puhaltavat toisenlaiset tuulet: yhtiö investoi vahvasti Suomeen ostamalla yhdeksän jälleenmyyntipistettä kattavan Rengasmaailma-myymäläketjun.

Tilanne rengasmarkkinoilla on maassamme ollut suhteellisen samankaltainen jo reilun kymmenen vuoden ajan. Nyt dynamiikka menee osittain uusiksi, kun Vianorin ja Euromasterin rinnalle saadaan kolmas rengasteollisuuden omistama toimija.

- Continentalilla on renkaiden vähittäismyyntitoimintaa muissa maissa. Meille tarjoutui nyt myös Suomessa hyvä tilaisuus lähteä mukaan vähittäiskauppaan ja päätimme tarttua siihen, Continental Rengas Oy:n toimitusjohtaja Pauli Mikkola kertoo.

Vahva panostus Suomeen

Rengasmaailman hankinta ei ole Continentalin ensimmäinen panostus Suomeen. Reilu neljä vuotta sitten Continental osti suomalaisen talvirenkaiden nastoja tuottavan Tikka Spikes Oy:n. Kaikkiin Continentalin nastarenkaisiin kehitetään ja valmistetaan nastat Keski-Suomessa Tikkakoskella.

- Meillä on Continentalilla vahva usko Suomeen, mikä näkyy investoinneissamme jo pidemmältä ajalta. Tikka Spikesilla on 50 vuoden perinteet nastojen tuotekehityksestä ja valmistamisesta. Halusimme tuon huippuluokan erityisasiantuntijuuden oman talon sisälle, jotta voimme tehdä nastarenkaiden tuotekehitystä alusta loppuun itse, Mikkola linjaa.

Syksyllä 2012 Continental avasi uuden logistiikkakeskuksen Nurmijärvellä. Keskus on rakennettu varta vasten yrityksen tarpeisiin ja sen avulla varmistetaan renkaiden nopea saatavuus ja 24 tunnin palvelulupaus Suomessa.

- Periaatteessa tämä olisi ollut mahdollista toteuttaa sijoittamalla varasto esimerkiksi Baltiaan. Halusimme kuitenkin käyttää suomalaista palveluntarjoajaa, Mikkola sanoo.

Mikkola pitää Rengasmaailma-ketjun hankintaa seuraavana luonnollisena askeleena tässä ketjussa.

- Continental vahvistaa näin läsnäoloaan Suomen markkinoilla entisestään. Kuluttajien entistä parempi palvelu on olennainen osa sitä.

Vain omistaja muuttuu

Rengasmaailma-ketjun liikkeet ovat keskittyneet eteläiseen Suomeen, mutta Continentalin renkaiden vähittäismyynti jatkuu luonnollisesti entisessä mittakaavassaan myös muiden jälleenmyyjien kautta kattavasti koko maassa.

- Hyvät, toimivat ja pitkäaikaiset suhteet jälleenmyyjiin ovat toimintamme kivijalka, eikä Rengasmaailman hankinta muuta tätä miksikään.

Rengasmaailma työllistää sesonkivaihtelusta riippuen noin 20-50 henkilöä ja yrityksen liikevaihto vuonna 2011 oli lähes 5 miljoonaa euroa. Continental Rengas Oy työllistää Suomessa 26 henkilöä.

- Tällä muutoksella ei tule olemaan henkilöstövaikutuksia Continentalilla tai Rengasmaailmassa, vaan toiminta jatkuu entisellään. Rengasmaailman liikkeet pysyvät samoilla paikoilla samannimisinä, yrityksen osakekanta vain vaihtaa omistajaa, Mikkola summaa.

Taustatietoa:
 Presskit: http://www.deski.fi/download.php?file_name=vHeHyZ1Rwa.pdf&aika=