Tutkimus: Pääkaupunkiseudulla autoilijat luottavat muuta maata enemmän kitkarenkaisiin

Tuoreen tutkimuksen mukaan rengasvalinta Suomessa menee alueittain. Koko maassa suosituimmat renkaat ovat edelleen nastarenkaat. Mutta mitä etelämpänä asuu, sitä todennäköisemmin saattaa harkita vaihtoehtona myös kitkarenkaita. Pääkaupunkiseudulla neljäsosa autoilijasta on päätynyt nastattomiin talvirenkaisiin, mikä on selkeästi muuta maata enemmän.

Kitkat vai nastat, siinäpä jälleen kysymys, jota moni uusia renkaita hankkiva pohtii. Continentalin viime keväänä teettämän tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla autoilevat luottavat edelleen nastarenkaisiin, mutta myös kitkarenkaiden suosio on kasvanut aiemmasta. Nastarenkaita käyttää pääkaupunkiseudulla reilusti yli puolet autoilijoista ja neljäsosa on valinnut autoonsa kitkat. Muihin alueisiin verrattuna pääkaupunkiseudulla juuri kitkarenkaat ovat muuta maata huomattavasti suositumpia.

– Luku ei sinänsä yllätä, sillä nastarenkaat ovat kiistatta suositummat renkaat Suomessa, mutta juuri pääkaupunkiseudulla tieolosuhteet ovat sellaiset, että täällä moni paljon autoileva valitsee mieluummin kitkarenkaat, kertoo Rengasmaailman toimitusjohtaja Sami Horto.

Näillä perusteilla renkaat hankitaan

Yllättävä tutkimuksessa nouseva asia on se, että suomalaiset haluaisivat talvirengaskaupoilla tehdä valintansa kahden pääasiallisen kriteerin perusteella: edullisuus ja turvallisuus.

– Edullisuus ja turvallisuus eivät oikein mahdu yhteen renkaaseen, vaan toisesta on tingittävä. Laaturenkaan kehittäminen on pitkä ja monimutkainen prosessi, sillä renkaalta vaaditaan niin monia ominaisuuksia, Horto selventää.

Kun pohtii valintaa kitka- ja nastarenkaan välillä, tärkeintä olisi miettiä omaa ajokokemusta ja sitä, millaisilla teillä pääasiassa ajelee. Myös rengasliikkeen myyjä vaikuttaa paljon asiakkaan ostopäätökseen.

– Nastarengas on kitkaa turvallisempi valinta, jos ajaa pääasiassa liukkaalla ja jäisellä tiellä, jolla on kovaksi pakkautunutta lunta. Esimerkiksi usein maaseudulla ja syrjäisillä teillä on tällaiset ajokelit. Jos ajokokemusta on vähän, kannattaa valita turvallisemmat nastarenkaat.

Sen sijaan jos ajaa pääasiassa kaupungin pääväylillä, sulilla ja suolatuilla teillä ja on kokenut kuljettaja, voi harkita kitkarenkaita. Kitkarengas on myös hiljaisempi ja monen mielestä ajomukavuudeltaan miellyttävämpi. Usein erityisen paljon ajavat valitsevat kitkarenkaan.

Urasyvyyttä ja rengaspainetta

Oli rengasvalinta kumpi tahansa, tärkeintä on huolehtia oikeista rengaspaineista sekä siitä, että renkaiden urasyvyys on riittävän suuri.

– Renkaan urasyvyyden merkitys korostuu erityisesti äkkijarrutustilanteissa. Talvirenkaat muuttuvat sitä turvattomammiksi, mitä enemmän urasyvyys lähenee 4 millimetriä. Uuden talvirenkaan urasyvyys on keskimäärin 9-10 millimetriä.

Faktalaatikkoon: Laki määrää, autoilija päättää

– Talvirenkaita (nastallisia tai kitkarenkaita) on käytettävä 1. joulukuuta alkaen helmikuun viimeiseen päivään.
– Nastarenkaat voi asentaa jo marraskuun alussa tai aikaisemminkin, mikäli sääolosuhteet sitä edellyttävät.
– Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3. välisenä aikana, tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka.
– Kitkarenkaita voi käyttää vapaasti, mutta niitä ei missään nimessä suositella kesäkeleille.
– Kitkat suositellaan vaihdettavaksi silloin, kun lämpötila laskee pysyvästi alle 10 asteeseen.
– Varaa aika renkaanvaihtoon ajoissa. Syksyllä vaihtopaikat ruuhkautuvat!

Näin alueellinen rengastutkimus toteutettiin:

– Continental Rengas Oy teetti YouGov Finlandilla tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten rengasvalintojen alueellisia eroja. Suomi jaettiin viiteen alueeseen: Pääkaupunkiseutu, Uusimaa, Itä-Suomi, Länsi-Suomi ja Pohjois-Suomi.
– Tiedot kerättiin web-kyselynä 18.4.–1.5.2013 YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Paneeliin kuuluu 25.000 suomalaista. Vastaajamäärä on kokonaisuudessaan 1 313, noin 260/alue. Kohderyhmään kuuluvat 18–74-vuotiaat suomalaiset, jotka ajavat autoa vähintään joskus.
– Otos muodostettiin kullekin viidelle alueelle lähes yhtä suurena, jotta tuloksia voidaan tarkastella luotettavasti alueiden välillä. Otos ei ole maantieteellisesti jakautunut väestön todellisen jakauman mukaisesti.

Sami Horto
Rengasmaailma Oy