Kyproksella Euroopan puhtaimmat uimavedet

Euroopan Ympäristökeskus EEA:n tuoreen tutkimuksen mukaan Kyproksella on Euroopan puhtaimmat uimavedet. Kypros sijoittui ykkössijalle EEA:n uimavesien laatututkimuksessa jo seitsemättä kertaa. Kyproksen uimavedet täyttävät 99,1 -prosenttisesti EEA:n tiukat laatuvaatimukset. Toisen sijan tutkimuksessa jakoivat Malta ja Kroatia, joiden uimavedet vastasivat laatukriteeteitä 97,7 -prosenttisesti ja kolmanneksi sijoittui Kreikka  prosenttiluvulla 94,1.

Eurooppalaisille puhtaat ja turvalliset uimavedet on tärkeä kriteeri lomakohteen valinnassa. Perinteisille rantalomakohteille korkealaatuiset uimavedet ovatkin perusedellytys mikäli halutaan varmistaa turistivirtojen jatkuminen tai kasvu.

Euroopan Ympäristökeskus EEA  julkaisee vuosittain raportin, jossa on tutkittu uimavesien laatua yli 22 000 eurooppalaisella rannalla. Tutkimukseen sisällytetyistä rannoista 2/3 sijaitsee rannikolla ja loput 1/3 järvi- tai jokiseudulla. Kyproksella uimavesien laatua tarkkailtiin yhteensä 112 uimarannalla. Tutkimusraportti on kattava yhteenveto uimavesien laadusta kaikissa  EU:n jäsenvaltioissa (27) sekä kolmessa ei-jäsenvaltiossa ajanjaksolla 1.5.-31.10.2011. Tutkimus toimii täten viitekehyksenä antaen osviittaa  uimavesien laadusta vuonna 2012.

Kypros on sijoittunut ykköseksi EEA:n uimavesien laatututkimuksessa ensimmäisen kerran v. 2005 ja siitä lähtien Kypros on hallinnut ykkössijaa Euroopan uimavesien puhtaudessa.

Kaikenkaikkiaan Euroopan uimavesien laatu on parantunut huomattavasti 1990-luvun jälkeen. Vuonna 1990 niiden uimavesien määrä, jotka eivät vastaa EU-direktiivejä oli 565 (9,2 %) kun v. 2011 vastaava luku oli enää 212 (1,5 %).

• Matkailu

• puhtaat uimavedet
  • lomakohde
  • kypros