Kasvua ja arvoa liiketoimintaportfolion uudelleenjärjestelyllä

Deloitten kansainvälinen selvitys tarkastelee liiketoimintaportfolion uudelleenjärjestelyjä. Yritykset pyrkivät yhä aktiivisemmin selvittämään, mitkä liiketoiminta-alueet luovat arvoa ja mitkä puolestaan tuhoavat sitä.

Selvityksessä tehokkaaksi portfolioksi kuvataan sellainen, joka on (1) strategisesti terve, (2) arvoa tuottava ja (3) kestävä. Tämänkaltaisessa portfoliossa on paras mahdollinen innovaatio-mix, liiketoiminnat luovat synergiaa toisilleen ja tuottavat arvoa, jolloin portfolio luo myös tulevaisuuden päätöksenteko-optioita.

”Suomessa teollisuustuotteet ja -palvelut -toimialalla on viime aikoina toteutunut – tai on piakkoin toteutumassa – mielenkiintoisia liiketoimintojen uudelleenjärjestelyjä. Esimerkkeinä heinäkuun 2013 alussa tapahtunut YIT-Caverion jakautuminen, tuleva Metso-Valmet jakautuminen ja mahdollinen Cargotecin Macgregor-liiketoiminnan listaus Singaporen pörssiin. Uusi alkava kasvun kausi vaatii lisää tämänkaltaisia järjestelyjä kyseisellä sektorilla”, kommentoi Deloitten teollisuustuotteet ja -palvelut -toimialajohtaja Timo Nieminen.

Lue koko artikkeli Deloitten sivuilla.

Lisätietoja:

Timo Nieminen